PlusInterview

Reconstructie van de Bijlmervliegramp: ‘Nog steeds weten we niet wat er precies in dat vliegtuig zat’

De documentaire Rampvlucht poogt de nasleep van de Bijlmervliegramp te reconstrueren. Maakster Els van Driel: ‘Er blijven onbeantwoorde vragen.’

Stefan Raatgever
Voor de documentaire ‘Rampvlucht’ interviewde documentairemaakster Els van drie sleutelfiguren rondom de Bijlmerramp. Beeld
Voor de documentaire ‘Rampvlucht’ interviewde documentairemaakster Els van drie sleutelfiguren rondom de Bijlmerramp.

De documentaire Rampvlucht draagt dezelfde titel als de nieuwe dramaserie van Michael Leendertse; beide producties verschijnen dit najaar bij de KRO-NCRV, 30 jaar na de Bijlmervliegramp. Waar die laatste een eigen scenario kiest voor de gebeurtenissen na de vliegtuigcrash in de Bijlmer, interviewde documentairemaakster Els van Driel (46) de sleutelfiguren van toen. Onder hen de journalisten die zich vastbeten in het dossier en politici Rob van Gijzel en Rob Oudkerk.

Waarom deze dubbele productie van een serie én een documentaire?

“We wilden de hoofdrolspelers uit de serie ook zelf aan het woord laten. Het dossier van de Bijlmervliegramp is na 30 jaar nog steeds waanzinnig interessant én educatief. Van wat er mis is gegaan bij de afwikkeling kan de overheid nog steeds leren. Missers zoals de toeslagenaffaire en de gaswinning in Groningen laten zien dat transparantie in de relatie tussen overheid en burgers nog steeds een zwak punt is.”

Hebben uw gesprekken nieuwe inzichten opgeleverd?

“Niet direct. We hebben geprobeerd goed te laten zien wat we wel weten en wat niet. Er blijven onbeantwoorde vragen over wat er precies in dat vliegtuig van El Al werd vervoerd. Dat het onder meer om wapens en explosief materiaal ging, is inmiddels bekend. Maar Rob van Gijzel, toentertijd Tweede Kamerlid, ontvouwt nu voor het eerst zijn hypothese dat er zwaardere chemische wapens dan tot nog toe vermoed aan boord waren. Daarvoor is geen sluitend bewijs en dat zal er vermoedelijk ook niet meer komen.”

Want?

“Essentiële informatie is nog steeds zoek. Het belangrijkste is de voicerecorder met de gegevens uit de cockpit. Die is verdwenen en de kans dat hij na 30 jaar nog boven water komt, is helaas uiterst klein. Ook vanuit de Israëlische overheid is er nog veel onduidelijk.”

U interviewde ook nabestaanden. Dat zijn indrukwekkende gesprekken geworden.

“We spraken een moeder die haar dochter en haar kleinzoon verloor. Zelf woonde ze in de flat tegenover de plek waar het vliegtuig neerkwam. Voor haar is de ramp nog altijd een open wond. Erover praten is nog steeds bijna onmogelijk. Ook een sentiment van racisme speelt mee. Deze Antilliaanse familie, die de taal minder goed sprak, heeft het gevoel dat Nederlanders beter en sneller werden geholpen. Ook dat is een element waar de overheid lering uit kan trekken.”

Rampvlucht, 5 oktober om 22.18 uur op NPO2.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden