Reclamesingles van weleer gebundeld

Beeld www.reclamearsenaal.nl Beeld
Beeld www.reclamearsenaal.nl

AMSTERDAM - Bekende artiesten deinsden er jaren geleden niet voor terug hun stem te lenen aan een reclamespotje. Gerenommeerde artiesten, tekstschrijvers en componisten als Annie M.G. Schmidt, Adèle Bloemendaal, André van Duin, Patricia Paay en Kees van Kooten en Wim de Bie werkten graag mee aan reclameliedjes. De deuntjes verschenen op buigzame slappe grammofoonplaatjes, die reclamemakers vaak weggaven.

Tussen 1955 en 1980 zijn in Nederland minstens 1500 van deze reclameplaatjes verschenen. De verzamelaars Dolf Hell en Frits Jonker gingen op jacht naar dit bijna verloren gegane cultuurgoed. Ze hebben een top-40 van deze liedjes gebundeld in het boek De muzikale verleiding, dat dinsdag in Amsterdam werd gepresenteerd. Aan de hand van de 'mooiste, raarste en interessantste' liedjes geven zij een inkijk in de naoorlogse muziek- en reclamegeschiedenis.

Zo kreeg Annie M.G. Schmidt in de jaren zestig en zeventig de smaak te pakken van commerciële opdrachten, schrijven de auteurs. Het leidde tot reclameplaatjes als Het lelijke eendje voor de 2CV van Citroën, het kinderplaatje Ibbeltje voor Venz-hagelslag en Wiegewalsje voor de zakenman (gezongen door Wim Sonneveld) voor een rekenmachine. Het lelijke eendje is pas geleden nog verkozen tot het populairste reclameliedje van weleer.

Bedrijven wisten ook Ramses Shaffy te vinden. Voor het Bureau Voorlichting Levensverzekering zong hij in 1975 het lied Lééf. Het uitbundige lied viel niet helemaal te rijmen met het eigen repertoire van de zanger. De liederen Mensch, durf te leven! en Laat me bevatten geen teksten waarbij de levensverzekeraars stonden te juichen, schrijven de auteurs.

Drs. P. (Heinz Polzer) werd bekend met zijn lied Veerpont (Heen en weer...), maar ook op zijn reclamesingletje ging het over een vervoermiddel. Voor het 75-jarig bestaan van het Rotterdamse transportbedrijf Furness zong hij het Goederenlied. ''Met zijn karakteristieke hortende stemgeluid geeft de taalvirtuoos ons een luchtige bedrijfsschets, zonder overigens de firmanaam te noemen'', aldus Hell en Jonker.

Liefhebbers die heimwee hebben naar de historische reclameliedjes kunnen ze ook weer beluisteren. De top-40 staat op twee cd's die bij het boek geleverd worden. (ANP)

Nederlandse reclameliedjes op 45 toeren
www.reclamearsenaal.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden