Reclamecampagnes The Next Rembrandt en Het Parool in de prijzen

Het Amsterdamse reclamebureau J. Walter Thompson heeft dinsdagavond op het prestigieuze Lions Festival in Cannes negen Leeuwen gewonnen. Zowel de campagne The Next Rembrandt als de campagne voor het vernieuwde Parool viel in de prijzen.

The Next Rembrandt werd op 5 april onthuld in Amsterdam.Beeld ANP/Robin van Lonkhuijsen

Het was al een bijzonder jaar voor J. Walter Thompson: eerder werd het bureau uitgeroepen tot Bureau van het Jaar en werden diverse Lampen in de wacht gesleept tijdens de jaarlijkse ADCN Awards. "Die Nederlandse onderscheidingen waren op zichzelf natuurlijk al heel bijzonder, maar dit is het WK reclame," zegt JWT-eigenaar Ralph Wisbrun. "De hele wereldtop is hier aanwezig. Dat we hier zegevieren is goed voor ons, voor Amsterdam en voor Nederland."

De campagne voor The Next Rembrandt, een project voor ING, kreeg wereldwijd veel aandacht. Op basis van bestaande data van het werk van Rembrandt werd door JWT een 3D-geprint schilderij gemaakt, dat op 5 april werd onthuld in Amsterdam.

Het vernieuwde Parool
De campagne won prijzen in de categoriën Outdoor (2x goud), Design (1x zilver), Digital craft (1x goud, 2x brons), Promo and activation (1x zilver) en Direct (1x zilver). Wisbrun: "Het is bijzonder dat het zo omarmd is. Dit project gaat over de vraag of je met data en algoritmes iets kan maken dat nog niet bestaat. Blijft de mens in charge of kunnen computers veel overnemen? Daar hebben we in Cannes lezingen over gegeven."

Dat ook de campagne voor het vernieuwde Parool in de prijzen viel, verheugt Wisbrun. Op verschillende plaatsen in Amsterdam werd in februari met originele leuzen aandacht besteed aan de vernieuwde vormgeving van de krant. Op Times Square in New York hing een banner met de tekst: 'Read all about the city that used to own this city / The capital newspaper from Amsterdam.'

Ook woensdagavond worden nog Leeuwen uitgereikt in Cannes. Wisbrun: "En weer zijn we een aantal keer genomineerd. Onze prijzenhonger is nog niet gestild."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden