Reclamebureau Tribal scoort met webfilm

Reclamebureau Tribal DDB uit Amstelveen heeft een belangrijke internationale reclameprijs gewonnen in Cannes. 'Iedereen wil nu met ons praten.' Het feest bij Tribal DDB gaat nog wel even door, zegt creatief directeur Chris Baylis, want het winnen van een Grand Prix in Cannes staat volgens hem zo ongeveer gelijk aan het winnen van de wereldbeker.

Het is alweer dertien jaar geleden dat een Nederlands bureau een Grand Prix in ontvangst mocht nemen. ''Iedereen wil nu met ons praten. Dit is echt fantastisch.'' Tribal DDB won de internationale prijs in de categorie film, voor het werk Carousel, een commercial op internet voor Cinema 21:9 van Philips, een zogenoemde ultrabeeldtelevisie met de beeldverhoudingen van een bioscoopscherm.

Baylis was niet naar Cannes gegaan met de verwachting een prijs te winnen. ''Ik moest daar toch zijn, omdat ik één van de sprekers was.'' Twee dagen voor de prijsuitreiking hoorde hij dat zijn film was genomineerd. Dat was een complete verrassing. ''De prijs gaat over het algemeen naar traditionele films, niet naar werk dat alleen op internet verschijnt.''
Carousel is een film waarin de tijd stil staat. Een camera beweegt door een scène.

Overvallers, gehuld in een clownspak, hebben hun toevlucht genomen in een ziekenhuis en zijn daar verwikkeld in een vuurgevecht met de politie. De camera begint buiten het ziekenhuis, waar de politiewagens voor de deur staan en gaat vervolgens naar binnen, langs schietende agenten en overvallers, door gangen en operatiekamers. De kogels en het geld vliegen rond, op de grond liggen gewonden.

Tijdens de film kunnen kijkers uitleg krijgen van de regisseur en de geluidstechnicus. De acteurs zijn over het algemeen dansers en stuntlieden, mensen die lang stil kunnen staan. De film is bloederig, erkent Baylis. ''Dit is Hollywood. Het is een spectaculaire film, maar niet té bloederig of té gewelddadig. We moeten iets bijzonders maken om de aandacht te trekken.''

Carousel werd in april gelanceerd op internet en trok de eerste twee weken een half miljoen kijkers. Op YouTube keken honderdduizend mensen naar de film. (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden