Reclamebeeld Radio 538 lijkt verdacht veel op werk van topfotograaf

Een van de foto's uit de veelbesproken zomercampagne van Radio 538 lijkt wel erg veel op een foto van topfotograaf Carli Hermès, vinden sommigen, onder wie Hermès zelf.

Het spraakmakende campagnebeeld van 538. Beeld Ruud Baan

Reclamemaker Edward Bardoul zag een van de posters van de zomercampagne van Radio 538 hangen en dacht: die foto ken ik al uit een boek van fotograaf Carli Hermès uit de ­jaren negentig.

Bardoul pakte het Hermèsboek erbij en inderdaad: Hermès maakte in 1993 een foto van een dame met tussen haar benen een kat, precies zoals 538 anno 2016 heeft laten doen. Bardoul plaatste een opmerking erover op zijn LinkedIn (zie screenshot onder dit artikel), waarop meerdere vakgenoten zeiden het beeld eveneens wel erg te vinden lijken.

"Ik ben het helemaal niet eens met het principe 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'," zegt Bardoul. "Het is in de reclamewereld not done. Bovendien maakt Carli Hermès de ­foto's voor die veelbesproken posters van Suitsupply. 538 maakt nu een campagne die eenzelfde soort ophef oproept en dan lijkt die ook nog zo op het werk van Hermès."

Lelijk
Carli Hermès zelf laat weten dat de 538-foto hem ook erg aan zijn eigen werk doet denken. "Wie is de fotograaf? O, is het Ruud Baan? Ja, die kopieert mijn werk ook wel moet ik zeggen. Ik heb voor Suitsupply met verfbommen gewerkt en dat zag ik ­later ook bij hem terug. Voor onderwaterfoto's die ik heb gemaakt, geldt hetzelfde verhaal. Dat soort foto's wordt natuurlijk wel vaker gemaakt, maar Ruud Baan heeft in elk geval heel goed naar mij gekeken."

Hermès zegt het verder 'prima' te vinden. "Mijn werk wordt wel vaker gekopieerd en ik vind dat best, hoewel ik persoonlijk denk dat het leuker is om zelf iets te maken."

Fotograaf van de campagne Ruud Baan laat weten de aantijgingen van Hermès 'echt lelijk' te vinden. "Ik heb helemaal niet de intentie om hem of wie dan ook te kopiëren. Ik vind Carli Hermès een heel goede fotograaf, maar ik heb genoeg creativiteit en inspiratie om mijn eigen dingen te verzinnen. Hij kan zoveel zeggen."

Dames en katten
Baan vertelt dat 538 en het reclamebureau achter de campagne hem hebben ingeschakeld en dat het idee voor wat er op de foto's moest staan er toen al lag. De poezenfoto van Hermès kende Baan niet. "Er zit ook niet een heel diep idee achter het concept: een poes en een poes," zegt hij.

Woordvoerder van Radio 538 Annemarie Ubbels laat weten dat het ­radiostation zich ook niet door Hermès heeft laten inspireren. Ze zegt per e-mail 'inmiddels te hebben begrepen dat deze foto bestaat' en dat het radiostation ook op andere soortgelijke foto's is gewezen van dames en katten. "Blijkbaar is dit een idee dat vaker bedacht is," aldus Ubbels.

Beeld Edward Bardoul
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden