PlusAlbumrecensie
Recensie: jammer dat we niet meer van Miley Cyrus’ stem horen op Endless Summer Vacation
Miley Cyrus is maakster van dé hit van het moment. Op Endless Summer Vacation staan meer potentiële hits, maar als geheel klinkt het album wel erg ingehouden.
Het is nog vroeg, maar Miley Cyrus’ Flowers zou zomaar de grootste hit van dit kalenderjaar kunnen blijken. In ons land staat de openingsong van Cyrus’ achtste studioalbum al zeven weken op 1. Dat succes rechtvaardigt dat Flowers op Endless Summer Vacation tweemaal figureert.
Eerst uiteraard in de hituitvoering van het lied, waarin Cyrus genadeloos afrekent met haar ex Liam Hemsworth, maar ook in een kale demoversie. En die toont: een goed liedje is ook zonder weelderige productie een goed liedje.
Cyrus omarmt op Endless Summer Vacation haar popliefde vol overgave. De invloeden uit de rock of die van countrypeetmoeder Dolly Parton ontbreken dit keer volledig. Dat maakt de plaat coherent en sterk, zeker omdat Cyrus met Rose Coloured Lenses en You nog een aantal poppareltjes heeft geschreven.
De glossy productie stoelt vooral op zoemende synthesizers en ingetogen beats. Ook Cyrus zelf houdt zich vocaal in. Passend bij de potentiële radiohits en helemaal eigentijds, maar op den duur redelijk monotoon.
Dat valt extra op als het album afsluit met die tweede versie van Flowers. Die is misschien wel beter dan de hituitvoering omdat Cyrus boven een sobere toetsenpartij eindelijk de gelegenheid heeft haar stem te laten rollen. Plots klinkt de moderne megahit als een jarenzeventigtrack uit de pen van Stevie Nicks voor Fleetwood Mac.
Pop
Miley Cyrus
Endless Summer Vacation
(Sony Music)