Recensie Copenhagen Cowboy: personages van bordkarton in sfeervol neonlicht

Met Copenhagen Cowboy begeeft de Deense regisseur Nicolas Winding Refn zich weer in de onderwereld van Kopenhagen, maar zijn stijl is een maniertje geworden.

Andre Nientied
In zijn nieuwe zesdelige Netflixserie Copenhagen Cowboy tapt Nicolas Winding Refn uit hetzelfde neonverlichte vaatje. Beeld Netflix
In zijn nieuwe zesdelige Netflixserie Copenhagen Cowboy tapt Nicolas Winding Refn uit hetzelfde neonverlichte vaatje.Beeld Netflix

De Deense regisseur Nicolas Winding Refn verwierf in de jaren negentig een cultreputatie met zijn groezelige misdaadfilm Pusher met een piepjonge Mads Mikkelsen. Winding Refn beleefde in 2011 zijn doorbraak naar het grote publiek dankzij de hypergestileerde misdaadfilm Drive, met Ryan Gosling als zwijgzame chauffeur. Maar na dat meesterwerk bleef de regisseur met films als Only God Forgives en The Neon Demon hangen in zijn eigenzinnige stijl: fraai uitgelichte personages, meestal bloedmooie vrouwen en uiterst nare mannen, die zich tussen geweldexplosies traag en zwijgzaam voortbewegen op synthesizertonen.

Ook zijn nieuwe zesdelige Netflixserie Copenhagen Cowboy tapt uit hetzelfde neonverlichte vaatje. In een afgelegen bordeel, dat meer weg heeft van een verlaten slachthuis, wordt de mysterieuze Miu (Angela Bundalovic) geïntroduceerd als iemand die geluk komt brengen. Maar ze ontpopt zich tot een meedogenloze wraakengel wanneer onverlaten zich niet aan een afspraak houden: dat ondervindt de bijgelovige bor­deel­houd­ster, die zwanger wil worden, aan den lijve.

Elders in de desolate omgeving resideert een hoogblonde sadist, die in de openingsscène een sekswerker wurgt in een varkensstal. Mannen stoten in de serie regelmatig varkensklanken uit om nog eens hun ware aard te benadrukken. Nog meer varkens zijn te vinden achter een Chinees restaurant waar ze zich tegoed doen aan de resten van geliquideerde tegenstanders.

De fraaie tableaus kunnen niet verhullen dat het traag voortslepende Copenhagen Cowboy nihilistisch is, met een dun verhaaltje en personages van bordkarton. Ruim 10 jaar na Drive is de neonoirstijl van NWR, zoals de regisseur zichzelf noemt, een doodlopende weg geworden. Maar wél een badend in sfeervol neonlicht.

Misdaadthriller

Copenhagen Cowboy
Te zien op: Netflix