PlusFilmrecensie

Recensie Bones and All: kannibalisme krijg je ook maar cadeau van je ouders

Twee tieners worden verliefd in kannibalenfilm Bones and All. In zijn zevende speelfilm trekt Luca Guadagnino een parallel tussen kannibalisme en liefde. Maar anders dan we van hem gewend zijn, doet hij dat in een afstandelijke stijl.

Roosje van der Kamp
Timothée Chalamet en Taylor Russell peuzelen in Bones and All graag een medemens op.  Beeld Yannis Drakoulidis / Metro Goldw
Timothée Chalamet en Taylor Russell peuzelen in Bones and All graag een medemens op.Beeld Yannis Drakoulidis / Metro Goldw

Sommige mensen hebben de neus van hun vader of het haar van hun moeder. Andere hebben hun aanleg voor verslaving of schizofrenie. In Luca Guadagnino’s (Call Me By Your Name) zevende speelfilm wordt kannibalisme van ouder op kind doorgegeven.

De neiging om mensenvlees te eten openbaart zich al vroeg, ergens rond de peutertijd. Zo ook voor Maren (Taylor Russell). Als ze op haar derde haar oppas opeet, denkt haar vader dat ze haar liefde voor mensenvlees wel zal ontgroeien. Maar als zij, nu tiener, voor de zoveelste keer betrapt is op het eten van een nieuwe schoolvriendin, kan hij haar ware aard niet meer negeren en laat hij haar alleen achter, met haar geboorteakte en een paar tientjes in een envelop op de keukentafel.

Maren besluit dwars door de Verenigde Staten te reizen om op zoek te gaan naar haar moeder, die op jonge leeftijd uit haar leven is verdwenen. Onderweg ontmoet ze Lee (Timothée Chalamet), die eveneens kannibaal is. Samen zetten ze de reis voort en onderweg brengen ze intieme, liefdevolle momenten door – en eten ze mensen.

Anders dan Call Me By Your Name

In Bones and All staat kannibalisme symbool voor de bagage die we van onze ouders hebben meegekregen. Dat maakt de honger naar vlees een steeds veranderend symbool. Kannibalisme is geen directe metafoor voor verslaving, geestesziekte, seksualiteit of trauma. De behoefte om mensen op te eten is een impuls die de hoofdpersonen buiten hun schuld om hebben gekregen – geërfd als genetisch materiaal of ontstaan door traumatische ervaringen als kind – maar waar ze toch mee moeten leren omgaan.

Bones and All is ontzettend bloederig, vol met bloed besmeurde gezichten, opengereten vlees en kwijlende monden. Guadagnino trekt een parallel tussen kannibalisme en liefde, twee manieren om een lichaam te verorberen. Toch is zijn stijl koud, bijna klinisch – soms zelfs overduidelijk artificieel. Anders dan zijn zweterige en zwoele Call Me By Your Name, is zijn benadering nu zakelijk. Dat zorgt voor zorgvuldig geënsceneerde beelden van niet te stoppen impulsen.

Bones and All

Regie Luca Guadagnino
Met Taylor Russell, Timothée Chalamet, Mark Rylance, Chloë Sevigny
Te zien in Cinecenter, Cinema De Vlugt, De Uitkijk, FC Hyena, Filmhallen, Kriterion, City, Tuschinski, Rialto, Rialto VU, Studio/K

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden