PlusInterview

Rauwe levenslust in speelfilm van belofte Mees Peijnenburg

Het speelfilmdebuut van Mees Peijnenburg, Paradise Drifters, gaat zaterdagavond in wereldpremière op het IFFR. Een maand later is de film ook te zien op het filmfestival van Berlijn, in het programma ‘Generation 14plus’ met films voor een jong publiek.

Opfrissen in de badkamer, en door. De drie jongeren in Paradise Drifters zetten alles op alles om te overleven.

Mees Peijnenburg (30) heeft geen favoriet publiek. “Ik kijk uit naar allebei de premières. In Rotterdam komen veel dierbaren: vrienden, familie en de hele crew. Dat wordt heel bijzonder. In Berlijn is er een internationaal publiek, een andere dynamiek in de zaal. Ik ben heel benieuwd hoe die gaan reageren op de film. Dus het zijn allebei fantastische kansen.”

Peijnenburg wordt sinds zijn afstudeerfilm Cowboys Janken Ook uit 2013 (destijds ook in Berlijn vertoond) en enkele korte films gezien als een grote belofte in de Nederlandse filmwereld. Die verwachting moet nu worden ingelost met dit speelfilmdebuut.

Overlevingsdrift

“Ik heb lang nagedacht over met wat voor film ik wil debuteren,” stelt Peijnenburg. “Je zou Paradise Drifters kunnen zien als een vervolg op mijn eerdere 50 minutenfilm Geen Koningen In Ons Bloed, over een broertje en zusje onder de hoede van de jeugdzorg. Jongeren die ik tegen was gekomen tijdens de research bleven door mijn hoofd zingen; hun grenzeloze overlevingsdrift. Toen ben ik gaan researchen naar het moment daarna: wat als de jeugdzorg wegvalt en je op straat leeft?”

In een ingetogen en rauwe stijl toont de film de realiteit van drie jongeren, die door verschillende omstandigheden op straat zijn beland. Yousef (Bilal Wahib) heeft niemand om naar toe te gaan wanneer hij zijn jeugdinrichting mag verlaten. Lorenzo (Jonas Smulders) wil met drugssmokkel snel geld verdienen. En de zwangere Chloe (Tamar van Waning) vlucht weg bij haar gewelddadige moeder en stiefvader. Het toeval brengt de drie bij elkaar op een rit naar het zuiden die strandt in de gevaarlijke buitenwijken van Marseille.

Peijnenburg presenteert de voorgeschiedenis en de gezamenlijke reis in korte flarden, met gaten in de vertelling die de kijker zelf invult. “Het is een roadmovie, alleen zien we de auto nooit rijden. We krijgen fragmenten van hun levens zien, zoals hun levens ook vol brokstukken zitten.”

Energiek

De korreligheid van de beelden weerspiegelt de rafelige levens van de drie mensen. Maar Peijnenburg wilde nadrukkelijk ruimte houden voor licht en lucht. “We wilden de wereld niet somberder maken dan nodig is. Niet: het is een slechte wereld en dus maken we alles donker en grijs. De esthetiek moet juist energiek en levendig zijn. Dat we plekken laten zien waar je als toerist nooit zou komen, betekent niet dat die plekken meteen lelijk moeten zijn.”

En dus zijn de banlieues van Marseille niet alleen gevaarlijk, maar ook zonovergoten. Daar filmen was een belevenis op zich. “Er gelden daar gewoon andere wetten,” stelt de regisseur. “We mochten er draaien, maar er werd wel gezegd: als je na 11 uur ’s avonds nog die kant op filmt, wordt je beschoten met een kalasjnikov, letterlijk. Hebben we dus niet gedaan.”

“Wat ik zo bijzonder vond, was dat de hele crew het eens was met de beslissing om er toch te gaan staan. Het boezemde geen angst in, maar was juist een bevestiging van waarom we dit verhaal vertelden en waarom op deze plek. Ik ben niet opgegroeid op straat, heb nooit onder de vleugels van de jeugdzorg geleefd. Maar volgens mij is het veel belangrijker dat ik de verantwoordelijkheid voel om het waarachtig te vangen. Ik kan me herkennen in de drift van deze jongeren, hun zoektocht naar liefde, warmte en genegenheid. Ik denk dat iedereen zich daarin kan herkennen.”

Mees Peijnenburg, grote belofte van de Nederlandse filmwereld heeft eerste speelfilm af.Beeld Lucas van der Rhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden