Plus

Rappers en regisseurs investeren in succes op YouTube

Op Youtube scoren Nederlandse videoclips miljoenen hits, waarbij rappers Boef en Sevn Alias aan kop gaan. Achter hun succes staan ambitieuze Amsterdamse regisseurs.

Videoclip Habiba van BoefBeeld -

'Wat is het fokking probleem nu?" vraagt rapper Boef (24) zich op Snapchat af - met een wat vermoeid hoofd - terwijl hij de videoclip voor zijn nummer Habiba probeert te uploaden op Youtube.

"Ik zie allemaal blokjes. Die kwaliteit is te hoog. Luister, ik heb een halve ton uit eigen zak betaald voor jullie voor deze clip."

Uiteindelijk lukt het toch. De clip van Habiba staat nu drie weken online en heeft inmiddels tien miljoen views. Het is een indrukwekkende video die ver boven het gemiddelde niveau van Nederlandse clips uitstijgt.

Sukkel voor de Liefde van The OppositesBeeld -

Die halve ton is een goede investering, legde Boefs manager Ali B uit in de podcast De wilde haren - van rapper Jiggy Djé: "Dat is een enorm risico, dat we samen inschatten en denken: ja, man, broer. Jij wilt je nu onttrekken aan de rest, dan is dit je move. Het is niet een investering in je clip. Het is een investering in de persoon om even te laten zien dat jij anders bent."

Creativiteit
Regisseur van Boefs prijzige clip is de Amsterdammer Madja Amin, verbonden aan Cake Film dat onder andere met Kanye West samenwerkte voor Panda van rapper Desiigner en de videoclip Sukkel voor de liefde van The Opposites maakte. Amin: "Een videoclip maken is niet lucratief voor ons. Bijna al het geld gaat in de clip zitten."

Waarom wilde hij een video voor Boef maken? "Je moet het gevoel hebben dat je specifiek voor dat nummer een clip wilt maken. Ik had twee reclames gemaakt en wilde weer mijn eigen creativiteit kwijt kunnen. Ik heb het nummer duizenden keren geluisterd. Iets in dat nummer triggerde me."

Volgens Amin begint het produceren van een videoclip die het publiek raakt bij de kwaliteit van het nummer. "Ik liep deze week in de supermarkt en hoorde een meisje van tien het nummer zingen. Later op die dag was ik buiten en hoorde ik Habiba uit de auto's van een paar jongens komen. Dat geeft aan dat het echt een goede track is."

Een andere Amsterdammer die succesvolle videoclips maakt is Sebastian Leijzer, de man achter 50mm. Hij werkt voor 'straatrappers' als Josylvio en Sevn Alias. Gass van Alias is met dertig miljoen views de meest bekeken Nederlandstalige videoclip ooit. Leijzer, die de clip regisseerde, weet nog goed hoe de video tot stand kwam.

"Luciano Winter, de oprichter van hip­hoplabel Rotterdam Airlines, belde mij op een dag en hij zei: 'Ik kan heel veel auto's regelen. Maak iets vets.' Ik had maar kort de tijd. Als we hadden geweten dat het zo goed bekeken zou worden, dan hadden we er veel meer geld in gepompt."

Op naar het miljard
Vroeger kon een videoclip alleen doorbreken als MTV, TMF of The Box hem veel draaide. Alweer tien jaar is YouTube het wereldwijde platform. Er verschijnen aan de lopende band Nederlandse videoclips en volgens Amin betekent dat hogere eisen: "Vroeger viel een videoclip gelijk op. Nu er elke dag nieuwe zijn, wordt het moeilijker echte kwaliteit uit te brengen."

Gass met Sevn AliasBeeld -

De YouTube-kanalen van Top Notch, Noah's Ark, Spec en Rotterdam Airlines zijn razend populair. Leijzer: "Het is echt een business, man. Iedereen wil een clip."

Deze week passeerde Top Notch met zijn kanaal het eerste miljard views, waarvan de meeste komen van videoclips. Verandert er iets onder clipmakers na de Habiba van Boef - heeft hij met deze dure clip een standaard gezet? Regisseur Amin denkt van niet.

"Hoeveel geld ergens in zit, dat maakt niet zoveel uit. Een videoclip is goed wanneer de track en de clip bij elkaar passen. En wanneer je de track niet meer van het nummer kunt onderscheiden, zoals Sukkel voor de liefde van The Opposites en Drank en drugs van Ronnie Flex en Lil' Kleine."

De videoclips van zijn collega Leijzer zijn anders. Zijn beelden vertellen meestal minder een verhaal. In Gass staan de rappers voor de auto's, terwijl er andere wagens voorbij scheuren.

"Als ik heel eerlijk ben," zegt Leijzer. "Ik vind die clip van Boef echt heel goed. Het vertelt echt een verhaal en het is helemaal mijn stijl. Ik zou ook naar dat niveau willen gaan. Maar je hebt daar toch een groot budget voor nodig." Lachend: "We gaan eraan werken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden