interview

Rapper Donnie: de nieuwe ster uit de keuken van Bas Bron

Rapper Donnie (21) is een rijzende ster in Amsterdam. Zijn debuutalbum Mannelogie komt uit de keuken van Bas Bron - het muzikale brein achter de Jeugd van Tegenwoordig. Merkkleding, drank en drugs zijn Donnies thema's. 'Als je niets verheerlijkt in je leven, dan heb je toch geen plezier?'

Donnie vergelijkt zichzelf met tomatensaus. 'Een heel andere saus dan die van Vjèze, Faberyayo en Willie Wartaal, dus ook al is de pasta hetzelfde, de smaak is anders.' Beeld Anjali Ramnandanlall

Als er één plek is die vaak terugkomt in het repertoire van rapper Donnie (echte naam Donald Scloszkie), is dat het Leidseplein. Of gewoon Leidse, zoals hij het noemt. Sterker: als hij ten onder is gegaan aan de drank en drugs, wil hij er begraven worden, rapt hij op zijn vorige week verschenen album Mannelogie. Leidse hoort bij Donnie en Donnie hoort bij Leidse.

Grofweg beslaat zijn vaste thematiek verder vooral zijn diepgekoesterde liefde voor merkkleding en genotsmiddelen, coke in het bijzonder. 'Zie er zo goed uit, van top tot teen. Maar wat het hem doet is die brakka van Balmain,' rapt hij. Of: 'Creatief met poeder, de mannelijke Mari van de Ven.' En: 'Gedachte wiepig, neuken is de plan, ballen glad, zien eruit als Jaap Stam.'

Ja, associëren kun je leren. En Donnie is een man van metaforen. In zijn raps, maar ook in de dagelijkse conversatie, zo blijkt. Als hij zichzelf halverwege het interview met tomatensaus vergelijkt, klinkt dat volstrekt logisch. Het is associëren op niveau. Associatie-rap mag dan geen nieuw genre zijn in hiphop, toegepast met de thema's en tongval - zo Amsterdams als ossenworst - als die van Donnie, is de stijl uniek te noemen.

Leipie Van Het Plein
Zeker in combinatie met de kenmerkende elektronische beats van Bas Bron. Het muzikale brein achter De Jeugd van Tegenwoordig produceerde Donnies debuutalbum Mannelogie, dat al na een paar dagen stevig in de top tien van iTunes staat. Eerder kwam er al een eepee uit, Leipie Van Het Plein. Donnie werd onder de hoede genomen door de Jeugds Freddy Tratlehner (Vjèze Fur), die over hem zegt: 'Don blijft me verbazen, hij is minstens net zo apart als getalenteerd.' Zijn eepee kreeg lof in kleine kring, maar zijn album moet de wijdere wereld in.

Hoe kwam het tot dat album? 'Bas Bron vroeg me of ik naar zijn studio in Berlijn kwam. Dus ik pakte de trein, zonder kaartje. Heb ik uren in de wc gezeten zodat de conducteurs me niet zouden pakken. In de studio zijn we daarna meteen gaan opnemen. Heel veel, heel snel, van elke tien nummers waren er vijf goed. Voor Bas was het ook een vernieuwend project. Op een paar outro's op het album gaat hij helemaal los.' Of zoals Bas Bron zegt: 'Ik heb een jaar lol gemaakt met Donnie, een klein gedeelte van die lol zijn nummers geworden.'

Merkkleding, drank en drugs. Waarom zijn dat eigenlijk je thema's? 'Laatst zei iemand tegen me: je verheerlijkt het luxe leven. Later dacht ik: verheerlijken, daar draait het leven toch eigenlijk om? Ik bedoel, als je een aardappel hebt en een stuk vlees, dan kun je dat gewoon zo laten. Heeft het geen smaak. Je kunt het ook kruiden, grillen, pureren - lekker maken. Als je niets verheerlijkt in je leven, dan heb je toch geen plezier?'

'En dat zit ook in mijn muziek, en in hoe Bas muziek maakt. Je kunt gewoon rappen op een kick en een snare, maar je kunt ook aan de gang met synthesizers en effecten. Het wordt er leuker van. Ik heb het een beetje van mijn moeder. Die zei me ooit: ook al is het je laatste cent, verspil hem goed; koop een paar Louboutins.'

Jouw stijl is nogal uniek en daarom niet voor iedereen. Ondertussen zoek je wel naar succes. Denk je nooit eens: ik rap ze naar de mond?
'Nee, mijn muziek is eerder een ode aan eigenheid. Je ziet zo veel mensen die doen wat al eens is gedaan. Ik wil - zoals De Jeugd van Tegenwoordig dat bij mij was - een inspiratie zijn voor mensen om zichzelf te zijn. Iets unieks is ook veel langer houdbaar.'

Hoe komt jouw muziek tot stand?
'De teksten zijn spontaan, uit mijn leven gegrepen. Het is rauw, wordt snel gemaakt. Nadenken fuckt met je creativiteit. Zoals bij Matthijs van Nieuwkerk. Die riep eerst altijd aan het begin van de uitzending: 'De wereld draait doorrrr' - met die rollende r. Toen merkten mensen het op en toen deed hij het ineens niet meer. Zonde, want zoiets maakt je tot wie je bent. Daarom kom ik nu zo snel na mijn eepee met een album en het volgende album is ook al klaar. En daarom maak ik m'n nummers in zo weinig tijd. Dat tempo houdt het echt, oprecht.'

Soms tuimelt hij over zijn woorden en dan hapert het even. Maar meestal is het een vloeiende stroom, steevast gevat tot in het onnavolgbare, met steeds die metaforen. Zoals deze, over zijn sound in combinatie met Bas Bron: 'Zie het zo: je hebt in Italië een pastareceptuur en dat is er één. Die móét op die manier. Bas Bron is die pasta. Maar elke oma heeft een eigen flavour voor haar tomatensaus. Die verschilt per oma. Ik ben die tomatensaus. Een heel andere saus dan die van Vjèze, Faberyayo en Willie Wartaal, dus ook al is de pasta hetzelfde, de smaak is anders. Het is mijn versie van het receptuurtje van Bas. Want Bas Bron is een kookboek van 1200 pagina's en ik ben maar een hoofdstuk.'

Maar wat voor sausje ben je dan?
'Een sausje dat lang moet pruttelen. Je zou misschien denken: kort, omdat ik zo snel werk. Maar de kunst van kort is een lange aanloop. Zoals bij kip. Als je die kort marineert, moet je hem lang bakken om hem smaak te geven. En als je hem lang hebt gemarineerd, ben je bij het bakken zo klaar.'

Die lange aanloop ging van Watsekburt downloaden via Limewire tot opgepikt worden door Magnetron Music, het label waar ook De Jeugd van Tegenwoordig zit. Zijn eigenheid werd er gewaardeerd, maar het vergt wat van de luisteraar om de lagen in zijn teksten op te merken. Maar ze zijn er. Donnie: 'Neem het nummer Lak Op Mijn Lanvin. Dat gaat over een kras op de neus van mijn schoen, het kostbaarste en tegelijk kwetsbaarste deel. Dat gebruik ik als metafoor voor de kwetsbaarheid van een relatie. Maar als je dat niet hoort, hoor je het maar niet.'

Het is een metafoor waar je veel over kunt zeggen. Kun je ook niet doen. Voor Donnie is het waar en dat is genoeg. Maar ook Arnon Grunberg zag laatst de wijsheid in hem. In zijn dagelijkse column in de Volkskrant roemde hij Donnies quote: 'Het enige papier dat ik lekker vind om vast te houden en waar ik gevoel bij heb, is geld.' Verfrissend, vond de schrijver, 'nu tot niets verplichtend geklaag over geldzucht in alle klassen van de Nederlandse samenleving als bewijs van goede smaak geldt'. Donnie: 'Dat Arnon Grunberg dat quoot - terwijl er schrijvers zijn die zó diep in zijn bil zitten om een keer door hem gequoot te worden - is master.'

En hoe nu verder?
'Je moet een droom hebben in je leven. Er zijn genoeg afwassers die chef-kok worden. Maar die zijn van doel naar doel gegaan. Van koude kant naar de warme kant naar de pas leiden naar chef. Met mijn eepee was ik afwasser, met mijn album mag ik nu de salades maken, maar uiteindelijk wil ik de keuken runnen. Tot ik als chef - zoals Freddy bij mij deed - weer een afwasser onder mijn hoede kan nemen om daar een chef van te maken. Maar dat is allemaal later, gap.' Extra: tekst Kees van Unen foto Anjali Ramnandanlall

Beeld Anjali Ramnandanlall
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden