Plus

Rajko Disseldorp wil hiphop de waardering geven die het verdient

Journalist Rajko Disseldorp heeft zijn liefde voor hiphop omgezet in een ­reportagereeks voor NPO3.nl. Zijn missie: hiphop de waardering geven die het verdient. 'Mensen lachen me soms uit als ik zeg dat ik Ronnie Flex een groot kunstenaar vind.'

Rajko Disseldorp met Def P.Beeld -

Hij stelde de vraag aan iedere rapper die hij voor zijn reportagereeks Hiphop NL interviewde: wat betekent hiphop voor je? "Mijn eigen antwoord lijkt op dat van die muzikanten: hiphop is mijn leven," zegt Disseldorp (24).

"Toen ik als 15-jarige jongen voor het eerst muziek van Hef hoorde, ging er een nieuwe wereld open. Mijn ouders waren niet lang daarvoor gescheiden. Ik was een verlegen puber die veel op z'n kamertje in Zoetermeer zat. Hiphop werd mijn houvast."

Hoewel die liedjes toen gingen over de hem onbekende wereld van 'drugs dealen en bitches', herkende Disseldorp de onderliggende worsteling met het bestaan.

"Het voelde alsof mannen als Hef hun teksten speciaal voor mij rapten. Ik wilde niets liever dan Hef zijn. Geweldig hoe hij alles wat hij op zijn hart had durfde te zeggen. Dat lukte mij helemaal niet. Ik had bijvoorbeeld geen idee hoe ik zelfs maar een praatje met een meisje moest maken."

Echte kunst
Na een serie interviews voor deze krant en een boek, Hiphop in Nederland, vertaalt Disseldorp zijn muzikale passie nu naar beeld.

Vanaf vandaag toont NPO3 de door Wensly Francisco geregisseerde reportages over vier rappers die de geschiedenis van het genre bepaalden op zijn site.

Zijn missie? "Laten zien dat hiphop echte kunst is. Mensen lachen me nu soms uit als ik zeg dat ik Ronnie Flex een groot kunstenaar vind. Maar het is ontzettend knap hoe hij de liedjes in zijn hoofd uitwerkt en vervolgens zelf produceert."

"Daarbij zijn zijn teksten, vooral die op zijn eerste album, voor mij regelrechte poëzie."

Hoewel hiphop al enkele jaren de Nederlandse hitlijsten domineert, wordt het genre volgens Disseldorp nog altijd onderschat. "Het is muziek voor kinderen, hoor ik soms. Dan luister je niet goed, denk ik."

"Bij een concert van Lil' Kleine staan op de eerste rijen misschien jonge meisjes die verliefd op hem zijn, maar ik kan rustig achterin dezelfde zaal luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Op zijn laatste album staan een paar heel goede nummers."

Popprijs
Die verschillende zienswijzen kwamen vrij hardhandig met elkaar in aanraking toen hiphopcollectief New Wave begin 2016 de Popprijs won. Na de bekendmaking verliet het publiek van het op rock en pop georiënteerde festival Noorderslag massaal de hal.

Disseldorp: "Ik snapte die reactie ergens wel. Die mensen gaan al jaren naar een biefstukrestaurant en kregen ineens spaghetti opgediend. Maar het was wel een treurig gezicht: stonden die jongens daar tussen de ballonnen, voor een lege zaal."

De stemming slaat langzaam om. Popartiesten staan in de rij om samen te werken met rappers, zegt Hef voor de camera tegen Disseldorp.

"Hij vertelde me later ook hoe een beroemde Nederlandse zanger een paar jaar geleden weigerde toen Hef hem benaderde om een liedje te maken. Recentelijk belde diezelfde zanger hem op: of het aanbod nog stond."

Behalve de door hem bewonderde Flex en Hef volgde Disseldorp ook grondleggers van het genre Tony Scott en Def P (frontman Osdorp Posse). Scott was in 1988 Nederlands eerste rapper en Osdorp Posse rapte voor het eerst in het Nederlands.

"Met Scott, nu 47, ging ik terug naar zijn middelbare school. Die kinderen hadden geen idee wie die oude meneer was, tot ik zei: 'Dit is de Ronnie Flex van de jaren tachtig.' Toen was de hele klas ineens geïnteresseerd."

Disseldorps kennis over het genre hielp hem toen hij vier jaar geleden voor Het Parool zijn eerste interviews deed.

"Veel rappers wantrouwen de traditionele media een beetje, voelen zich niet geaccepteerd. Iemand van de krant is voor hen toch al snel een meneer. Dat zo'n witte jongen met lang haar hun muziek echt aandachtig beluisterde, geloofden ze aanvankelijk vaak niet."

"Doordat daarna bleek dat ik hun werk echt door en door kende, won ik alsnog hun vertrouwen. Ik voel me uiteindelijk ook geen kritische journalist die hun gedrag aan de kaak wil stellen. Mijn doel is te laten zien wat voor mooie dingen ze maken."

Hiphop NL, iedere woensdag op NPO3.nl en YouTube. De documentaire wordt ­woensdagavond om 20.30 uur in aanwezigheid van rapper Def P. in zijn geheel gepresenteerd in de Melkweg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden