Plus Klapstoel

Radio-dj Mattie Valk: 'Ik kieperde eerst alles naar buiten’

Mattie Valk (1985) is radio-dj bij Qmusic. Hij is net begonnen aan de tweede jaargang van ochtendshow Mattie & Marieke.

Beeld Harmen De Jong

Dordrecht

“Ik ben er geboren, maar heb de eerste twaalf jaar van mijn leven in Zwijndrecht gewoond. Daarna verhuisden we terug. Ik heb er een heel, heel fijne jeugd gehad. We vormden een hecht gezin. Nog steeds zijn we heel betrokken en zorgzaam naar elkaar. Mijn vader is helaas negen jaar geleden overleden. Ik ben vaak bij mijn moeder of mijn oudste broer. Hij is ruim veertien jaar ouder dan ik. Precies tussen ons in zat nog een broertje. Een jaar voor ik werd geboren, is hij verongelukt. Aangereden door een auto op de dijk achter ons huis.”

“Hoewel ik Peter nooit heb gekend, hebben mijn moeder en ik het nog best vaak over hem. Ik vroeg haar laatst: hoe ben je door die vreselijke tijd heen gekomen? Tja, gewoon overleven, antwoordde ze. Toch heb ik thuis nooit iets van een rouwsluier gemerkt. Mijn moeder is altijd optimistisch geweest, een vrolijke en krachtige vrouw.”

“Mede door het ongeluk ben ik heel beschermd opgevoed. Ik werd heerlijk verwend, maar werd er als puber weleens moe van: jahaa, ik kom heus wel veilig thuis. Nee, je hoeft me niet te komen halen. Kom op, laat me even.”

Cameraman

“Als jongetje was ik altijd gefascineerd door de achterkant van de televisiewereld. Als we met het gezin op de bank voor de televisie zaten, stelde ik al vragen: hoe werkt het met zo’n decor? Hoe komt het dat het bruidspaar bij de Honeymoonquiz precies op het goede moment door die ene deur komt? Toen ik een jaar of tien was, maakte ik camera’s van een schoenendozen, wc-rollen en stukken waslijn. Ik wilde cameraman worden.”

“Een paar jaar later heb ik die droom letterlijk in een middag laten varen. Ik zat zo’n camera te knutselen toen ik op de radio Robert Jensen hoorde. Het waren zijn hoogtijdagen met zijn middagshow, halverwege jaren negentig. Ik kende de radio alleen van mijn ouders, die Radio 2 luisterden. Van Frits Spits kreeg ik als jongen letterlijk koppijn. Bij Jensen hoorde ik een paar gasten die met elkaar lulden alsof ze in de kroeg zaten. Ze lieten me zo hard lachen dat ik alles wilde weten over radiomaken. Die bezetenheid heeft me nooit meer losgelaten.”

Robert Jensen

“Zo jammer dat hij nu bij veel mensen te boek staat als een geflipte rechtse activist. Hij was namelijk echt een geweldige radiomaker. Op dat vlak mis ik hem. Hij heeft de gave om je als luisteraar in de autostoel te houden als je al lang op de parkeerplaats van je werk staat. Die antidiskjockeytoon, nooit ronkend de Backstreet Boys aankondigen, maar gewoon doen waar je zin in hebt. Radio waarbij altijd iets geks kan gebeuren. Ik mis dat vandaag de dag heel erg in Nederland. De radio is nogal veilig geworden. Een spiegel van de maatschappij, denk ik. We zijn een beetje verkrampt geraakt. Als Timur Perlin een keer ruzie maakt met een luisteraar, wordt er meteen schande van gesproken. Terwijl ik denk: goh wat fijn, dat er een keer wat gebeurt. Zo wordt er tenminste weer over de radio gesproken.”

“Nee, ik ben zelf zeker niet zo’n controversieel type. Ik zou niet zo snel iemand beledigen op de radio, is gewoon mijn stijl niet. Mijn doel op de radio is mensen raken. Met iets moois of iets grappigs.”

Luistercijfers

“Heb ik een haat-liefdeverhouding mee. Tegenwoordig is er vaak taart: het gaat goed met Qmusic en met het programma. Maar die cijfers zijn soms ook bikkelhard. Toen we net waren begonnen met de ochtendshow Mattie & Wietze ben ik weleens naar de bazen hier gestapt en heb gezegd: jongens, als jullie er vandaag de stekker uit willen trekken, zou ik het begrijpen. Het ging in ons eerste jaar gewoon helemaal niet goed. Toen kreeg ik bruikbaar advies: ‘Richt je nou alleen op de kwaliteit van je show. Er waren vanochtend een heleboel dingen niet goed. Ga proberen die morgen te verbeteren. Als dat lukt, volgen de cijfers vanzelf.’ Dat bleek waar te zijn.”

Tesla

“Kijk hier maar op het parkeerterrein, hij staat er niet. Ik heb er ook nooit eentje gehad, nee. Ik heb me er inmiddels wel bij neergelegd dat die opmerking van Wietze over het salaris en de auto die ik bij Q zou krijgen, voor altijd aan me blijft kleven. Het zij zo. Gelukkig merk ik dat het steeds minder vaak over die breuk met hem gaat nu het met Marieke en met Qmusic zo goed draait.”

“Zonder het te willen heb ik onhandig gehandeld, dat is gewoon zo. Maar ik heb er wel van staan te kijken hoe heftig er wordt gereageerd als je loyaal blijft aan een bedrijf waar je al jaren werkt. Ik heb hier laatst mijn 12,5-jarig jubileum gevierd. Dus als je het over spijt hebt, dat heb ik geen moment gehad over de beslissing om hier te blijven.”

“Nee, Wietze en ik spreken elkaar niet meer, maar dat is goed voor nu. Al hoop ik nog steeds dat we ooit weer een biertje kunnen drinken. Maar goed, daarvoor zijn twee partijen nodig.’'

Wekker

“Het blijft puzzelen wat mijn ideale ritme is. Het verschilt per seizoen. Ik ga meestal tussen acht en negen uur ‘s avonds naar bed. Dan gaat om vier uur de wekker. Natuurlijk denk ik weleens: wat zou ik nu graag een avondje doorzakken, maar het kan niet. Ik krijg er het mooiste werk dat er is voor terug. Maar ja, als ik vrijdagavond uit eten ga, val ik soms in slaap boven mijn bord soep. Daarvoor heb ik nog geen oplossing gevonden.”

De Beste van de Radio

“In Nederland? Misschien een impopulaire mening, maar voor mij is dat Giel Beelen. Die maakt technisch gezien zo’n goede ochtendshow. Het zit hem de laatste tijd niet mee qua media-aandacht, soms nog terecht ook, maar als je luistert naar zijn snelheid, zijn vakmanschap, zijn vermogen tot anticiperen, hoor je dat Giel tekort wordt gedaan. Hij is in de ochtend een directe concurrent, ja, maar de verhoudingen zijn prima, hoor. We appen vaak, zijn allebei enorme radioliefhebbers.”

Acda & De Munnik

“Die twee weten rauwe emotie vaak met de juiste woorden en melodie te verbinden. Hun nummer Ren Lenny ren is voor mij heel belangrijk geweest na het overlijden van mijn vader in 2010. Hij is maar 65 jaar geworden. In het lied spreekt een overleden vader zijn achtergebleven kind toe: ‘Ik kom wanneer je wilt, denk maar: mijn vader is de wind/Ik ben zo licht nu, ik vind altijd je gezicht.’ Ik vind dat zó’n troostrijke gedachte. Ik heb dat lied zo vaak op vol volume in de auto gedraaid: ramen open, wind in mijn gezicht. Doe ik steeds trouwens, als de rouw weer even opvlamt. Dat gebeurt soms bij belangrijke momenten in mijn leven: de aanschaf van een nieuw huis bijvoorbeeld. Of bij nieuwe mensen die ik hem graag had voorgesteld. Wat had ik graag gewild dat hij Jamy nog had kunnen ontmoeten.”

Jamy

“Ik ben heel erg verliefd en heb dat uitgebreid op de radio verteld. Ik kon het amper voor me houden, ben er gewoon megablij mee. Wat ook speelt: als ik het zelf vertel, maak ik minder kans op een artikel in een roddelblad. Maar de belangrijkste reden is dat ik het gewoon leuk vind om dit soort dingen te delen met mijn luisteraar. Dat zorgt voor herkenning.”

“Natuurlijk ben ik wel veranderd bij het beschermen van mijn persoonlijke leven. De eerste jaren dat ik op de radio was, kieperde ik echt alles naar buiten. Dat heb ik als een boemerang teruggekregen. (Valk was groot shownieuws toen bleek dat, nadat zijn vriendin een tweeling had gekregen, hij niet de biologische vader was, red.) Aan de andere kant: ik denk dat ik het ergste inmiddels wel heb gehad.”

Amsterdam-Rotterdam

“Ik woon in Rotterdam, Qmusic ik zit in Amsterdam. Als ik na mijn werk de stad in ga, heb ik altijd het gevoel dat ik mensen in de weg loop. Toch ben ik er graag. Een soort dorp op steroiden, Amsterdam staat altijd aan. Rotterdam is voor mij thuis. Vooral omdat mijn familie er in de buurt woont. En ik kan er afstand nemen van mijn werk.”

“Ajax-Feyenoord? Ik begrijp helemaal niets van die heftige emoties rondom voetbal.”

Marieke Elsinga

“Marieke maakt iets vrolijks in me los, ik word blij van haar. We hebben chemie. Die basis is achter de schermen gelegd, maar komt op de radio naadloos terug. Dat voelen de luisteraars. We maken een show die voorspelbaar onvoorspelbaar is. Vaste elementen die mensen het ritme geven dat ze prettig vinden - een ochtendshow is ook een soort klok - maar ook verrassingen en nieuwsonderwerpen. We hebben oprecht heel veel plezier en lol samen.”

Podcasts

“Of die een bedreiging voor de radio zijn, bedoel je? Ik maak me daarover niet zoveel zorgen. Hetzelfde geldt voor Spotify. Iemand die lekker zijn eigen muziek wil horen, kiest daarvoor. Prima. Maar als het hele land vaststaat door de eerste sneeuw, moet je nog steeds op de radio zijn. Daarbij zie je dat ons grootste bereik overdag ligt, mensen luisteren op kantoorvloeren. Ga daar maar eens een podcast aanzetten. Dat wordt ruzie.”

Anne Vegter

“Ik heb moeten googelen wie zij is. De voormalig Dichter des Vaderlands, hè? Ik heb niets met poëzie, maar volg wel een dichter op Instagram: Lars van der Werf. Die maakt zulke prachtige dingen. Altijd over de liefde. Altijd ontroerend.”

Mattie & Marieke, elke werkdag, 6.00-9.00 uur. Qmusic.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden