PlusFilmrecensie

Queenpins: drie zwendelaars op de Robin Hood-tour maakt nog geen kritische misdaadkomedie

null Beeld Courtesy of STXfilms
Beeld Courtesy of STXfilms

“Let op de centjes en de dollars komen vanzelf.” Met die woorden als mantra knipt Connie (Kristen Bell) zich een ongeluk aan kortingsbonnen. Ooit werd ze olympisch kampioen snelwandelen, nu is ze een huismoeder met een afwezige echtgenoot en een onvervulde kinderwens. Een stapel coupons inleveren bij de supermarkt en het te betalen bedrag euro voor euro naar beneden zien gaan, is het hoogtepunt van haar ingekakte bestaan.

Queenpins is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een drietal vrouwen dat voor een slordige veertig miljoen dollar aan nagemaakte kortingsbonnen verhandelde. Schrijf- en regie-echtpaar Aron Gaudet en Gita ­Pullapilly giet dat verhaal in een vlotte komedie. Dat is althans de bedoeling.

Met haar buurvrouw en beste vriendin JoJo (Kirby ­Howell-Baptiste) zet Connie met schijnbaar groot gemak een zwendel op, waarbij ze hele bulken kortingsbonnen stelen uit een fabriek in Mexico die ze doorverkopen aan al die vrouwen die net als zij op de kleintjes moeten letten. Binnen de kortste keren bevinden ze zich in een kluwen van valse identiteiten, geheime rekeningen en meer geld dan ze ooit hadden kunnen dromen.

Het verhaal heeft meer dan genoeg aanknopingspunten voor een sociaalkritische misdaadkomedie, en Queenpins lijkt dat ook wel te willen zijn. JoJo en Connie vergelijken zichzelf met Robin Hood, stelend van de stinkend rijke ­levensmiddelenconcerns en gevend aan de afgeknepen middenklasse. Maar het blijft bij het benoemen van dat soort thema’s; zodra de film ook echt stellig moet zijn, zwenkt hij een andere kant op.

Op het punt dat hun zwendel gaat wankelen en de vrouwen zich echt moeten verhouden tot de morele implicaties van hun acties, wisselt de film vrijwel compleet van perspectief naar de twee mannen die hen op het spoor komen. Dat zijn een overijverige verliespreventiemedewerker (Paul Walter Hauser, een van de weinige echt grappige elementen in de film), die vervalste kortingsbonnen uit handen van nietsvermoedende oude vrouwtjes grist alsof hij een grote misdaad voorkomt, en een zelfgenoegzame inspecteur van de postdienst (Vince Vaughn).

Het lijkt of Gaudet en Pullapilly zelf niet goed weten wat ze aan moeten met antihelden Connie en JoJo. Het ene moment gaat de film onomwonden mee in hun euforie, het andere moment lijkt de film af te stevenen op een ­morele les, om dan ineens weer op de proppen te komen met een misplaatst voelende scène waarin de twee in een poging hun geld wit te wassen een wapendeal sluiten met een schimmige militie.

Queenpins doet geregeld denken aan Lorene Scafaria’s Hustlers, over een groepje strippers dat haar rijke clientèle oplicht, maar mist de scherpte van die film en vooral de bravoure om de potentie van het verhaal volledig uit te buiten.

Queenpins

Regie Aron Gaudet en Gita Pullapilly
Met Kristen Bell, Kirby Howell-Baptiste, Paul Walter Hauser
Te zien in Arena, De Munt, Pathé Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden