Publieke omroep wordt deels vrij van reclame

Reclame verdwijnt deels van de publieke omroep. De coalitiepartijen zijn overeengekomen dat tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te zien zal zijn. Online verdwijnen spotjes en advertenties helemaal. 

Beeld ANP

Bronnen rond het Binnenhof bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover.

De roep om de publieke omroep reclamevrij te maken klinkt al jaren luider en luider, zeker nu de advertentie-inkomsten toch al teruglopen. Als de omroepen geen adverteerders hoeven te trekken, staan ze minder onder druk om zoveel mogelijk kijkers te trekken en dus voorrang te geven aan amusement, is de gedachte. Door reclame nog wel in de avonduren toe te staan, kiest de regeringscoalitie nu voor een minder duur compromis.

Het slecht bekeken derde net NPO3 blijft behouden. De jongerenzender moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. NPO3 wordt een ‘venster’ waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.

Achterban

Omroepen met een grote achterban, die nu nog veel geld opstrijken, leveren wat in ten gunste van de kleintjes. Aspirant-omroepen hoeven voortaan ook niet meer 150.000 leden te werven om aanspraak te blijven maken op zendtijd. Een derde daarvan is straks genoeg. Voor omroep PowNed, ooit opgericht door GeenStijl, zou daardoor het doek vallen. WNL en Human kunnen wel blijven bestaan. NOS en NTR gaan samen.

Omdat de omroepen minder inkomsten kunnen vergaren met de verkoop van reclamezendtijd, schiet het Rijk te hulp. Minister Arie Slob (Media) legt 40 miljoen euro per jaar bij. De NPO zou dat extraatje dit jaar eigenlijk voor het laatst ontvangen. Met dat geld zijn de omroepen nog niet helemaal uit de brand. Het resterende gat van ongeveer 20 miljoen moeten ze zelf stoppen.

Op de schop

Over de toekomst van de NPO is maandenlang verhit onderhandeld. Slob concludeerde bij zijn aantreden dat het bestel op de schop moet, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame. Maar daarover werd de coalitie het niet zomaar eens. Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie denken heel verschillend over hoe de publieke omroep eruit moet zien en hoe die moet worden bekostigd.

Slob wil de veranderingen nog niet bevestigen. Hij werkt nog aan een brief voor de Tweede Kamer waarin hij zijn plannen uiteenzet. Die zou nog deze maand volgen.

Ster verrast over reclame-besluit

De Ster, die de reclame verzorgt bij het omroepbestel, is verrast over het besluit van de coalitiepartijen om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien bij de publieke omroepen.

‘Wij weten nog van niets. We zijn hierdoor verrast. We hadden als eerste betrokkenen toch geïnformeerd moeten zijn’, zei een woordvoerster. ‘’We wachten nu op bericht van het ministerie of dit klopt.’’

Adverteerders: dit is onnodig en onwenselijk

De Bond van Adverteerders (BVA) is ‘ontzettend teleurgesteld’ dat reclame deels verdwijnt van de publieke omroep. Volgens directeur Henriette van Swinderen is het ‘onnodig en onwenselijk’ om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien.

De belangenbehartigster wijst erop dat hiermee een belangrijk communicatiekanaal voor maatschappelijke organisaties en goede doelen verloren gaat. De zendtijd overdag bij de publieke omroep was ook erg belangrijk voor kleinere en startende bedrijven, vanwege de goedkopere reclameblokken, en adverteerders voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld ouderen.

De boodschappen van reclamespotjes zijn niet altijd louter commercieel, benadrukt Van Swinderen. “Denk aan informatie over fraude op internet, mogelijkheden om over te stappen op groene energie of wijzigingen bij ziektekostenverzekeringen.”

‘Niemand wordt hier beter van’, concludeert de BVA-directeur. Volgens haar wijst onderzoek uit dat de meerderheid van het grote publiek helemaal niet zo’n probleem heeft met de reclames op televisie. Mensen zijn in meerderheid ook niet bereid om straks meer voor het tv-kijken te betalen, aldus Van Swinderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden