Promising Young Woman: overtuigende genremix met schrander scenario

Carey Mulligan en Bo Burnham in Promising Young Woman. Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP
Carey Mulligan en Bo Burnham in Promising Young Woman.Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP

Nog niet eens zo heel erg lang geleden lag de wereld aan Cassies voeten: samen met haar hartsvriendin Nina ­studeerde ze geneeskunde. Ze waren de besten van de klas. Nu slijt ze haar dagen als barista in een koffietentje. De meeste klanten negeert ze. In het beste geval spuugt ze in hun koffie.

Voor haar dertigste verjaardag – ze was ’m zelf totaal vergeten – krijgt Cassie een grote, roze koffer van haar vader en moeder. Het is een weinig subtiele hint: haar ouders vinden het hoog tijd dat Cassie het huis uit gaat.

Maar Cassie wil helemaal geen eigen huis. Zoals ze ook geen vriend wil, geen kinderen, geen yogamatje, en ook geen andere baan waar haar moeder wél trots op is. Als ze dat zou willen, regelde ze het allemaal in een handomdraai, zegt ze tegen haar bazin – zo ongeveer het enige levende wezen met wie ze op enigszins normale voet staat. Maar ze heeft er geen behoefte aan. Of beter: het past niet in het geheime leven van de ooit zo veelbelovende Cassie.

Engel der wrake

Promising Young Woman is het regiedebuut van de Britse Emerald Fennell, die faam verwierf als ‘showrunner’ van Killing Eve, de barokke hitserie over de wederzijdse aantrekkingskracht tussen een psychopathologische Russische huurmoordenares en een kantoorklerk bij de Britse veiligheidsdienst. Dat is te zien: de plotwisselingen en vermenging van stijlen zijn net zo radicaal.

Promising Young Woman wisselt van inktzwarte ­komedie (in pastelkleuren) naar moraliteit, van romcom naar variatie op het rape revenge-genre voor het #MeToo-tijdperk. En elk genre overtuigt – door Fennells schrandere, met een Oscar bekroonde scenario (de nominaties voor beste film, regie, actrice en montage werden niet ­verzilverd) én doordat hoofdrolspeler Carey Mulligan zich schijnbaar moeiteloos aanpast. Zij overtuigt als ­lethargische dertiger en als engel der wrake.

Kortgerokt, blouse ver open, hooggehakt en met rood gestifte lippen – dressed to kill, zeg maar – trekt Cassie er avond na avond op uit en doet ze, tamelijk overtuigend, alsof ze te zat is om op haar benen te staan. ‘Zo brengt ze zichzelf toch in gevaar?!’ is steevast het commentaar van de mannen. ‘Ze vraagt er zo wel om.’ Maar altijd is er wel een koene ridder die zich over het laveloze, schijnbaar hulpeloze mooie meisje ontfermt en aanbiedt om haar naar huis te brengen. Het loopt steevast uit op een ontnuchterende ervaring: de jagers hebben de verkeerde prooi gekozen.

Het fraaie production design en het camerawerk helpen om het draaglijk te houden. Net als de eclectische soundtrack, met muziek van Spice Girls, Paris Hilton en Lionel Richie. En toch vergaat het lachen je al snel.

Promising Young Woman is een uiterst pijnlijke aanklacht tegen het systeem dat de bewijslast bij de slacht­offers legt in plaats van de daders ter verantwoording te roepen.

Promising Young Woman

Regie Emerald Fennell