PlusReportage

Project Rembrandt: ‘Verstand op nul en kijken naar mooie dingen’

De tweede reeks van Project Rembrandt ziet er mede door corona iets anders uit. ‘Het is fijn, zeker in deze tijd, om te kijken naar mooie dingen en te luisteren naar bijzondere verhalen,’ zegt presentator Annechien Steenhuizen.

Annechien Steenhuizen in het Rijks: ‘Ik ben een gemiddelde museumbezoeker.’Beeld NTR

Schilderen en tekenen, ze is er zelf ‘niet zo heel erg goed in’, zegt Annechien Steenhuizen. “De achterkant van een konijn en de zijkant van een olifant, dat is het wel zo’n beetje. Maar ik zou het best goed willen kunnen. Het is de tijd vinden en een keer beginnen.” Iris Frederix, coach uit Project Rembrandt, heeft haar uitgenodigd voor les. “Misschien ga ik dat wel doen.”

De nieuwslezeres wisselt de desk van het NOS Journaal de komende weken af met de ruimte rond ezels, doeken en paletten. Ze presenteert Project Rembrandt, dat aan zijn tweede seizoen gaat beginnen. De eerste serie sloeg aan. Kandidaten die weken streden om de titel Beste amateurschilder van Nederland. Die gecoacht werden, opdrachten moesten uitvoeren, het tegen elkaar opnamen en afvielen, één voor één.

Teams tegen elkaar

“Het is leuk om naar kunst te kijken. Thuis begint het ook te kriebelen om te gaan schilderen. Je steekt er wat van op. En er is een wedstrijd­element,” verklaart Annechien Steenhuizen het ‘geheim’ van Project Rembrandt.

Ruim 900 amateurschilders meldden zich aan voor de tweede reeks, twee keer zoveel als in het eerste seizoen. Daaruit zijn dertig kandidaten geselecteerd, die in de eerste aflevering – vorige week – streden voor wat ze waard zijn. Ze moesten een zelfportret maken en Gerard Joling fungeerde als model. De beste tien talenten bleven over, en strijden de komende weken in teams van vijf tegen vijf tegen elkaar.

Ze worden gecoacht door kunstenaars Iris Frederix en Tyas Leeuwerink. De jury is met Pieter Roelofs (hoofd schilder- en beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum) en kunstenares Lita Cabellut hetzelfde. Toch is deze reeks anders. “Vorig seizoen werd in de geest van Rembrandt gewerkt, nu zijn er meesters bij gekomen, zoals Breitner, Van Gogh, Vermeer en ook Erwin Olaf.”

Corona deed ook een duit in het zakje. De eerste opnamen werden uitgesteld, het aantal kandidaten ging van vijftig naar dertig, er zijn minder locaties en dan heb je nog de coronamaat­regelen. “Het is allemaal even anders, maar we kwamen op schitterende plekken, zoals Paleis Het Loo en Paleis Soestdijk.”

Warm bad

Annechien Steenhuizen, bijna acht jaar de vaste anchor van het Achtuurjournaal, noemt Project Rembrandt ‘buiten spelen’ en komt, zegt ze, ‘weer in een warm bad’. “Zeker nu de mensen het programma al kennen, dat scheelt. In deze lastige tijden is het fijn dat het programma even iets anders biedt. Met hier en daar een grapje, wat luchtigheid.”

Ze staat, op gepaste afstand, dicht bij de kunst en kunstenaars in het programma. “Ik ben een gemiddelde museumbezoeker. Vind het leuk om naar galeries te gaan. De Saatchi Gallery in Londen. Met werken van Damien Hirst en de Chapman Brothers. Ontregelende kunst. Daar hou ik van.”

Ze neemt haar kroost – dochter Vesper (8) en zoontje Riff (bijna 6) – ook weleens mee naar musea. “Fascinerend om ze dat te laten beleven, zeker als je enige tijd later nog een keer voor hetzelfde schilderij staat. Dan vallen andere dingen op. We hadden dat bij De kindermoord in Bethlehem, een heftig schilderij van Cornelis Cornelisz. van Haarlem in het Rijks. De eerste keer riep mijn dochter lacherig: ‘Blote billen, blote billen.’ De tweede keer vroeg ze: ‘Wat doen ze daar met die kinderen?’ Als we op bezoek zijn bij mijn schoonvader, die kunstenaar is, zit ze graag met hem in het atelier. Mooi om te zien.”

Steenhuizen geniet van de verhalen die bij de schilderijen horen én, in het geval van Project Rembrandt, ook van de kandidaten zelf. “Er is een aflevering waarin ze een dierbare schilderen. Dan wordt het erg persoonlijk. Zeker in deze tijd van corona kan het verstand op nul en kunnen we kijken naar mooie dingen en luisteren naar bijzondere verhalen van de kandidaten.”

Project Rembrandt, iedere zondag om 20.25 uur bij NTR op NPO 1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden