Nieuws

Programma Holland Festival bekend: heel veel Ryuichi Sakamoto

In het komende Holland Festival is onder veel meer werk te horen van Ryuichi Sakamoto, bekend van het Yellow Magic Orchestra en van zijn muziek voor films als The Last Emperor en The Revenant. Het festival begint op 3 juni, hopelijk voor zalen vol publiek.

Transverse Orientation van Dimitris Papaioannou, te zien in het komende Holland Festival Beeld Julian Mommert
Transverse Orientation van Dimitris Papaioannou, te zien in het komende Holland FestivalBeeld Julian Mommert

De 74ste editie van het Holland Festival, het jaarlijkse podiumkunstenfestijn, dat plaatsvindt van 3 tot en met 27 juni, biedt in dit coronajaar 39 producties op veertien locaties in de stad. Er zijn tien wereldpremières en twaalf Nederlandse premières, op het gebied van theater, dans, muziek, film en alle denkbare mengvormen daarvan.

Vanwege de pandemie is geen van de producties, anders dan in voorgaande jaren, nog ergens te zien geweest. Emily Ansenk, die twee jaar geleden Ruth Mackenzie opvolgde als directeur, maar die door het rondwarende coronavirus sinds haar aanstelling nog geen normaal festival heeft kunnen leiden, sprak gisteren bij de presentatie van het programma van ‘spannende tijden’. “Het wordt spannend of straks de theaters open mogen en het wordt spannend hoeveel bezoekers we mogen ontvangen. In elk geval hebben we het ons niet gemakkelijk gemaakt, maar dat hoort bij het Holland festival.”

Mocht de maatschappij nog steeds op slot zitten, dan zullen de producties ‘worden afgeschaald’, wat betekent dat er altijd het plan B bestaat van de geheel digitale kunstervaring in de vorm van een stream. Gestreamd wordt er sowieso. De opgenomen voorstellingen, met of zonder publiek, komen als livestream of in uitgestelde vorm beschikbaar tegen betaling, met een richtprijs van rond de 15 euro.

Achter de laptop

Zeker thuis van achter de laptop of anderszins te bekijken en te beluisteren zijn onder meer de voorstellingen van Het Nationale Ballet (Hollandse School met choreografieën van Hans van Manen, Wubkje Kuindersma, Remi Wörtmeyer, Ernst Meisner, Rudi van Dantzig en David Dawson), het ITA-ensemble met Age of Rage van Ivo van Hove, met tragische verhalen uit de Griekse mythologie, De Nationale Opera met Die ersten Menschen van de jong gestorven Duitse componist Rudi Stepan, de klimaatactivistische opera Ine’ Aya van Miranda Lakerveld en de Indonesische componist Yadi Nursalim Anugerah, The Sheep Song van het theatergezelschap FC. Bergman, en Time, een opera zonder woorden, van de wereldberoemde Japanner ­Ryuichi Sakamoto (bekend als popmuzikant en als filmcomponist van onder meer The Last Emperor en The Revenant), in de Gashouder.

Sakamoto, die te ziek is om in juni naar Amsterdam af te reizen, is met de Frans-Oostenrijkse theatermaker Gisèle Vienne associate artist van het Holland Festival, wat zoveel betekent dat er van hen werk is te zien en te horen, maar ook van kunstenaars met wie zij zich verwant voelen.

Dat is bij Sakamoto bijvoorbeeld Daito Manabe, met wie hij Sensing Streams maakte, een installatie met elektromagnetische golven, die te zien is in het Muziekgebouw. Dit is de officieuze openingsvoorstelling van het Holland Festival. De officiële, When Paths Meet van Sami Yousuf, kon niet doorgaan, omdat het reizen van Yousufs internationale gezelschap in coronatijden te ingewikkeld was.

Van Vienne is onder meer het familiedrama L‘Étang te zien, gebaseerd op het gelijknamige verhaal van de Zwitserse schrijver Robert Walser en uitgevoerd door Adèle Haenel en Ruth Vega Fernandez, en Kindertotenlieder, waarin een jongen op zijn eigen begrafenis komt.

Locatievoorstellingen

De kunstenaars Massimo Furlan en Claire de Ribaupierre nemen met Dans la Forêt het publiek mee naar het het Smithuyserbos bij Hilversum om daar volledig op te gaan in de natuur. Een andere opmerkelijke locatievoorstelling is Short Circuit, in een oud schoolgebouw, waar in elke ruimte een favoriete performer van Sakamoto en Vienne te horen is, onder wie Stephen F. O’Malley van Sunn O))).

Het Holland Festival werkt dit jaar samen met onder meer Eye Filmmuseum, dat geïnspireerd door de vele filmscores van Sakamoto, een programma in het teken van filmmuziek organiseert. Ook met het onlineplatform Cinetree is een filmsamenwerking.

Kaartjes voor het Holland Festival zijn vanaf half mei te koop, ‘als de zon schijnt en wellicht iedereen is gevaccineerd’, aldus directeur Ansenk. “It’s about time.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden