Plus Achtergrond

Proeftuin M-lab is terug, nu de subsidie nog

M-Lab, het laboratorium voor modern en innovatief muziektheater, is uit de as herrezen. Het wachten is nu op de definitieve subsidietoezegging.

De cast van Twentysomething, een van de voorstellingen die werden gepitcht in de Meervaart. Beeld Peggy de Haan

Nadat vier jaar geleden alle geldstromen (VandenEnde Foundation, de Gemeente Amsterdam) waren afgeknepen moest het werkplaatstheater aan de Noordkant van het IJ sluiten. Na het verrassende advies dat de Raad voor Cultuur begin dit jaar uitbracht, waarin werd opgeroepen tot heroprichting van een musicalproductiehuis, werden nieuwe plannen gesmeed die hebben geleid tot M-Lab in een gewijzigde vorm.

Vanaf 2021 komt er 8 ton per jaar beschikbaar voor een productiehuis. M-Lab dingt mee naar die nieuwe zak met geld. Vooruitlopend op een eventuele toekenning presenteerden jonge makers maandag in theater de Meervaart vijf nieuwe musicals. Ze kregen ieder 20 minuten om erover te vertellen en delen te laten horen en zien.

Het mogelijke eindproduct zal niet te zien zijn in een nieuw, eigen theater M-Lab. “We zijn een samenwerking aangegaan met theater de Meervaart in Amsterdam en Factorium in Tilburg. Ons eigen theater in Amsterdam-Noord was gewoon veel te kostbaar,” zegt Koen van Dijk, artistiek leider van zowel het oude als het nieuwe M-Lab. “De twee partnertheaters hebben elk een podium van ongeveer tweehonderd stoelen, perfect voor workshopvoorstellingen, en we kunnen er ook repeteren. Als we een grote voorstelling willen opvoeren, huren we vier weken een zaal in de Meervaart en nog een paar weken een in Factorium in Tilburg.”

Sinds bekend werd dat er structurele subsidie komt voor een productiehuis, hebben zich volgens Van Dijk ook twee theaters uit Heerlen en Groningen gemeld als mogelijke partner.

Regels van de musical

“We zijn met een traject begonnen dat we hebben afgekeken van musicalfestivals in Edinburgh en New York. Zonder dat iemand een cent betaald heeft gekregen zijn er masterclasses gegeven door onder meer regisseur Marije Gubbels, scriptschrijver Dick van den Heuvel en componist Paul de Munnik. Men richtte zich in die masterclassweek op de regels van de musical en hoe daartegen te zondigen.”

De makers konden hun musical­ideeën bij M-Lab pitchen en daar is een selectie uit gemaakt. De komende dagen gaan mensen die verbonden zijn aan M-Lab en enkele regisseurs van buiten bepalen welke ideeën echt zullen worden uitgevoerd. De makers mogen dan zelf aangeven wat voor extra ondersteuning ze wensen. Die hoeft niet per se van binnen het musicalcircuit te komen.

Uiteenlopende stijlen

Van Dijk beklaagt zich over het musicalklimaat in Nederland. “De grote commerciële producenten halen een hit uit het buitenland of spelen een film na, als het grote publiek de titel vooraf maar goed kent. De producenten doen niets aan talentontwikkeling van makers die zich richten op musicals die over het hier en nu gaan. Wij springen in dat gat.”

Daar is in de Meervaart op de pitch-avond veel van te zien, in zeer uiteenlopende stijlen: van de satirische politieke rockopera The Vote of Holland tot Twentysomething, een mozaïekvoorstelling waarin niet alleen twintigers zich moeten herkennen, maar ook ouderen de problemen uit hun jeugd terugzien. De opzet en complexe muzieksoort was duidelijk beïnvloed door musicalgrootmeester Stephen Sondheim. Je kunt je mindere voorbeelden voorstellen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden