PlusFilmrecensie

Prison for Profit toont een gevangenis gebouwd op valse beloften

“Ik kan hier niet naar kijken,” zegt onderzoeksjournalist Ruth Hopkins als ze wordt geconfronteerd met gelekt beeldmateriaal uit een gevangenisziekenhuis. “Je moet het zien,” luidt het antwoord van een voor­malig cipier. Dus ze kijkt. Naar een close-up van een nare wond. Op de achtergrond zijn geluiden te horen van bewakers die een gevangene elektrocuteren.

Bovengenoemde interactie somt de documentairefilm Prison for Profit op, die de problemen van de private gevangenis Mangaung in Zuid-Afrika aan de hand van getuigenissen uit de doeken doet. Soms zijn de verhalen zo gruwelijk dat je wilt wegkijken, maar tegelijkertijd weet je ook dat het belangrijk is dat wat zich achter gesloten deuren heeft afgespeeld, gezien wordt.

Anders dan bijvoorbeeld de Amerikaanse documentaire 13th focust Prison for Profit niet zozeer op slavenarbeid, maar op de mishandeling, verwaarlozing en marteling van de mensen die vastzitten in een instituut dat er alles aan doet om hen daar te houden.

Want hoewel de gevangenis er op papier heel goed uitziet – zo goed zelfs dat Zuid-Afrikanen klaagden over de hotelachtige behandeling die criminelen er zouden krijgen – is het in werkelijkheid gebouwd op valse beloften waarmee zo veel mogelijk geld kan worden verdiend. De overheid geeft namelijk een bepaald bedrag per bed, maaltijd en cursus, maar controleert eigenlijk niet of alles wel naar behoren wordt uitgevoerd.

Hoewel private gevangenissen een wereldwijd probleem zijn, blijft de strekking van de documentaire relatief klein. We zien een kaartje waaruit duidelijk wordt dat het Britse bedrijf G4S, dat de private gevangenis runt, gevangenissen over de hele wereld heeft, waaronder in Nederland. Even horen we een Britse journalist, die de problemen in haar land aankaart.

Het lukt de film niet helemaal om een narratief te vormen over private gevangenissen en de misstanden die daar plaatsvinden. Zo blijft het onduidelijk wat het filmisch medium toevoegt aan de blootleggingen van Hopkins. Misschien is dat niet erg. Het belang van narratieve opbouw valt zeker in het niet vergeleken met de misstanden die worden overgeleverd. Prison for Profit is vooral een opeenstapeling van bewijsmateriaal en moet alleen daarom al worden gezien.

Prison for Profit

Regie Ilse van Velzen, Femke van Velzen
Te zien in De Balie, Het Ketelhuis, Rialto, Studio/K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden