Plus

Prijswinnend designer Bas Kosters: 'Ik speel met rollen'

Ontwerper Bas Kosters (40) ontving vrijdag in het Stedelijk Museum het Cultuurfonds Mode Stipendium, een stimuleringsprijs van 50.000 euro. Een interview aan de hand van het juryrapport.

De nieuwste collectie van Bas Kosters gaat over hoop Beeld Marc Deurloo

'Kosters is een buitengewoon bezielde vormgever die met volstrekte integriteit en authenticiteit (...) vorm geeft aan zijn artistieke oeuvre.'
"Ik probeer zo integer mogelijk te zijn. Mode wordt vaak als leeghoofdig gezien, maar het is een prachtig communicatiemiddel en een kunstvorm waarmee je identiteit kan scheppen en verhalen kan vertellen. Met mijn werk wil ik een podium bieden aan afwijkende visies en laten zien dat je op heel veel verschillende manier mooi kunt zijn, of je nou jong of oud, dik of dun bent."

'De ontwerper als mens staat centraal in Kosters' oeuvre.'
"Ik werk altijd vanuit mijn persoonlijke leven. Zo heb ik mij lang belemmerd gevoeld door de strenge visie op mannelijkheid en vrouwelijkheid. Ik voel me een man, maar wil ook de vrijheid hebben om nagellak te dragen, en die vrijheid wil ik ook creëren voor anderen."

"De grenzen van wat gender betekent, stel ik al jaren aan de kaak. Nu wordt dat issue breed opgepikt. Ik heb ook een collectie gemaakt over mijn relatie toen die na negen jaar stuk liep: Love Fuck Yeah."

'Kosters heeft het commitment en de volharding getoond om, dwars door economisch woelige tijden heen, geheel financieel zelfstandig te blijven.'
"Ik ben nooit in zee gegaan met een externe financiële partner. Dat heeft voor- en nadelen. Je hebt financiële middelen nodig om in vrijheid te kunnen maken wat je wilt, maar voor mij is de boodschap altijd belangrijker geweest dan hoe groot mijn bedrijf is. Ik werk voornamelijk met freelancers en stagiairs, we zijn een 'community based studio'.

'Kosters neemt met iedere creatieve expressie stelling in.'
"Engagement komt in al mijn werk terug, ook in de presentatie. Mijn laatste show werd onderbroken door een video over strafkampen voor homo's in Tsjetsjenië. Tijdens Valtifest organiseerde ik een gayprotestmars."

"Mode die alleen maar om esthetiek draait, zegt mij niet zoveel. Esthetiek speelt absoluut een rol in mijn werk, maar dan is het wel mijn reflectie op wat mooi is, of een statement tegen de heersende norm van esthetiek."

'Kosters' handschrift verenigt moeiteloos eenvoud én poëzie, bevraging en tederheid, sociaal engagement en kwetsbaarheid, fashion anarchisme en democratie.'
"Ik word van alles genoemd, en dat vind ik wel grappig. Ik speel graag met de rollen die mensen mij toebedelen: die van de underdog, of de clown, of de anarchist van de mode. Eerst was ik die jongen van de Robijn Fashion Award, toen die jongen van de Zeeman, toen de jongen van de piemellegging. Mensen willen graag een kaartje hangen aan wat je doet en dat vind ik prima. Het betekent dat er wordt nagedacht over wat je maakt, dat mensen filosoferen over de onderwerpen die je aansnijdt."

'Mode is verweven met de maatschappij en haar waarden, met popcultuur, muziek, film en fotografie en is derhalve grensoverschrijdend.'
"Ik put veel inspiratie uit populaire cultuur, al is dat lang niet altijd positief. Voor mijn collectie Clowns are people too schilderde ik celebrity's als clown. Wij gebruiken celebrity's als entertainment. Waarom zou je met je eigen problemen bezig zijn als je je ook bezig kunt houden met de problemen van Britney Spears?"

"Mijn nieuwe collectie gaat over hoop. Na de dood van mijn ouders had ik behoefte aan hoop, maar ik denk dat er in de samenleving ook een hang naar is. Ik heb me laten inspireren door de grafische vormgeving van supermarkten, het blauw en geel heb ik geleend van ketens als Ikea, Zeeman en Lidl. Omdat hoop ook aan ons wordt verkocht, het is een product. Dat vind ik een boeiend spanningsveld."

'Kosters heeft een grote bijdrage geleverd aan de Nederlandse cultuureducatie [...]'
"Ik word vaak gevraagd om mensen out of the box te laten denken. Dat vind ik altijd wat gek, want ik vind mezelf helemaal niet zo out of the box, hoe ik de wereld bezie is voor mij heel normaal. Wat ik studenten wil meegeven, behalve dat ze hun best moeten doen en hard moeten werken, is om steeds een stapje verder te gaan."

"Dat doet niet iedereen van nature. Als je bij een student de juiste snaar weet te raken dan kun je diegene heel veel geven. Dat geldt ook voor stagiairs: ik vind het belangrijk dat ze hier na een paar maanden niet uitgewrongen, maar opgebloeid vertrekken."

Lees ook: Modeprijs voor Amsterdamse ontwerper Bas Kosters

Bas Kosters naast eigen werk Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden