PlusInterview

Presentator Jan Kooijman: ‘300 miljoen voor de cultuursector is niet genoeg’

In de YouTubeserie 1,5 meter dans interviewt acteur en presentator Jan Kooijman professionals uit de danswereld. Hoe raakt de coronacrisis hen en is dansen nog mogelijk zonder aanrakingen?

Jan Kooijman.Beeld ANP

Jan Kooijman (39) is vooral bekend als acteur en presentator, maar de eerste keer dat hij een podium betrad, was dat als danser.

“Ik dans al vanaf mijn tiende. In die wereld liggen mijn wortels en heb ik nog altijd veel vrienden,” zegt Kooijman. Toen het coronavirus uitbrak, was hij in gedachten meteen bij zijn oude gemeenschap. “Als je danst, moet je elkaar nu eenmaal aanraken. Ik kon mij gewoon niet voorstellen wat alle mensen die in deze sector werken nu moesten beginnen.”

Om hierachter te komen, interviewt Kooijman in de YouTubeserie 1,5 meter dans een hele rits aan professionals uit de danswereld. Er komen bekende gezichten voorbij, onder wie Ed Wubbe en Igone de Jongh.

Kooijman spreekt ook met minder grote namen, onder wie freelance danser Margot ­Weeda, die zich nu samen met haar vriend nood­gedwongen laat inhuren als klusteam. “Ook dat is de realiteit.”

Waarom wilde u juist deze groep mensen hun verhaal laten vertellen?

“Ik heb het idee dat deze sector in het publieke debat ongehoord blijft. Dansers slagen er niet in om over te brengen dat zij het – net als musea en muzikanten – nu echt heel moeilijk hebben. Misschien omdat dansers gewend zijn te communiceren met hun lichaam in plaats van met hun stem. Of omdat het gewoon een erg nette groep mensen is. Ik weet het niet ­precies, maar ik voelde wel een sterke drang om op te komen voor mijn oude clubje.”

“Ook was ik benieuwd naar de manieren waarop makers invulling willen geven aan de 1,5 meterregel bij het dansen. Ik zie gewoon niet voor me hoe dat eruit moet gaan zien. Veel van hen zijn bezig met solovoorstellingen, maar daar kun je niet eindeloos mee variëren. En optreden voor een zaal die niet eens voor de helft gevuld is, is natuurlijk ontzettend frustrerend en zonde.”

Dat klinkt niet zo hoopgevend.

“Nee, maar gek genoeg waren alle mensen die ik sprak wel degelijk positief en optimistisch over de toekomst. Dat vond ik inspirerend om te zien.”

“Het is waarschijnlijk ook nodig om zo’n instelling te hebben als danser. Anders houd je het niet vol om elke dag op je kamer alleen door te trainen. Wat ik trouwens een droevig beeld vind. Dans is er om gezien te worden. Iemand die zo getalenteerd is als Igone de Jongh kan met haar kunst de wereld schoonheid en verlichting bieden. Dat we dat steeds maar moeten blijven uitleggen in Nederland, is pijnlijk.”

Wat moet er precies worden uitgelegd?

“Hoe belangrijk kunst is. Niet alleen om de redenen die ik net noemde, maar ook omdat het een groot deel uitmaakt van onze economie en Nederlandse artiesten en kunstenaars de wereld overgaan.”

“Zo heb ik gesproken met Floris Bosveld, die in shows van Sia en The Backstreet Boys heeft gedanst. Als Sia jou wil als achtergronddanser, dan ben je gewoon écht heel goed. Daar moeten we als land trots op zijn.”

“Maar die trots is er nauwelijks. Vooral niet vanuit de politiek. De 300 miljoen euro die is vrijgemaakt voor de cultuursector, is niet genoeg. Zeker als je kijkt naar welke instanties daar niet eens voor in aanmerking komen. Wat dat betreft is deze serie ook een boodschap aan minister Van Engelshoven.”

Elke woensdag en zaterdag verschijnt een nieuwe aflevering van 1,5 meter dans op het YouTubekanaal van Jan Kooijman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden