PlusInterview

Presentatieduo Ekiz en Klamer volgt Van Nieuwkerk op: ‘Volgens mij hebben we de gunfactor’

Geen tv-programma dit jaar ligt zo onder een vergrootglas als De Vooravond, ‘het nieuwe DWDD’, op NPO 1. Het Parool sprak uitgebreid met het presentatieduo Renze Klamer (31) en Fidan Ekiz (43) over hoe het is om Matthijs van Nieuwkerk op te volgen.

‘Ja’ zeggen

Ekiz: “Over big shoes to fill gesproken: toen Eva Jinek bekendmaakte over te stappen naar RTL, werd ik gevraagd om samen met Tijs van den Brink al een maand later de latenighttalkshow op NPO 1 over te nemen. Dagelijks! Dat vond ik véél te snel gaan allemaal. Toen Op1 met wisselende duo’s begon, zat ik er wekelijks te presenteren naast Jeroen Pauw. Van hem heb ik zó veel geleerd. Bij de camera kan ik soms wat verkramptheid voelen. Ik hoorde vaak terug: we zien daar niet de Fidan die we zagen als tafeldame bij DWDD of kennen als columnist en documentairemaker. Jeroen stelde me steeds meer op mijn gemak. Dan nog, het was frustrerend steeds een week te moeten wachten. Alsof ik telkens examen moest doen en geen fouten mocht maken. Toen kwam dít voorbij, hoorde ik Renzes naam vallen en riep ik meteen: ‘Oh, maar dan doe ik het wel!’”

Klamer: “Je appte me een jaar geleden al: wij zouden een goed duo zijn. Daarna riepen wij dat wel eens intern, maar niemand die wilde luisteren. Wij hebben net zo lang doorgedramd tot ze geen andere optie meer hadden, haha. Ik stelde wel als voorwaarde dat ik er als maker bij betrokken wil zijn. Anders voel ik me zo inwisselbaar. Niet dat we als dictators rondstampen op de redactie, maar het is niet de bedoeling dat we straks binnenkomen en maar zien wat er voor ons is bedacht. Ik deed veel journalistiek op NPO Radio 1 en Laat Op Vrijdag was meer entertainment. De Vooravond moet die ultieme mix zijn.”

Rolverdeling

Ekiz: “Een programma leiden, vind ik best leuk. Maar wel in de rol dat ik kan meepraten. Ik wil geen poppetje zijn dat de autocue leest. Dat voelt toch een beetje als presentatortje spelen.”

Klamer: “Nou, in de vorm die wij kiezen, kan jij lekker jezelf zijn. Het draaiboek in de gaten houden, dat vind ík juist weer fijn om te doen. Dat is vanuit mijn radiojaren (hij deed onder meer
De Nieuws BV, red.) een soort tweede natuur geworden. Ook vind ik het leuk te kietelen en te prikkelen, dus ik zal ook heus mijn persoonlijkheid laten zien. Maar jij kan ineens iets verzinnen en verrassen. Ik ga er iets meer met een plan in.”

Ekiz: “Na de uitzending van
Op1 met Wilfred Genee over de relletjes rond Veronica Inside, zeiden mensen in mijn omgeving: en nu zagen we écht Fidan, die zegt wat ze vindt. Die vrijere rol, iets meer de opiniemaker zijn; dat past bij mij. Ik moet me beslist niet bezighouden met de administratie. Overigens was ik zelf niet per se tevreden over wat ik in die bewuste uitzending zei, omdat het wat mij betreft te kort door de bocht was. Nu werd het geïnterpreteerd alsof ik hem aanviel, terwijl ik het bedoelde als een aanklacht tegen censuur en de beperking van het vrije woord. Ik liet Wilfred nog weten dat ik het zo naar vond dat hij online werd aangevallen. Ik weet namelijk hoe dat voelt.” 

Beeld BNNVara

Chemie

Klamer: “Wij kunnen wel wat van elkaar hebben. Ik weet dat je niet wilt dat ik dit vertel Fidan, maar…zij daar heeft mij dus een keer in de steek gelaten op Radio 1. Het was mijn eerste nachtuitzending, live. Ik begon met een lege stoel naast me. Mevrouw Ekiz zat nog in de auto.”

Ekiz: “Ohhh, zo erg! Mijn hart bonsde in mijn keel.”

Klamer: “Ik zei nog ‘trut’ tegen je. Maar het zit wel goed. Wij kunnen elkaar een beetje afzeiken soms, haha. En het is gezellig. Wij samen, het levert altijd íets op.”

Onderscheidend zijn

Klamer: “Het grootste verschil met DWDD is dat wij er zitten. Flauw hè?! En toch zie ik het zo. Oké, daar zat wel een bepaald wereldje dat meer uit Amsterdam kwam dan uit, laten we zeggen, Deventer. Wij gaan ons niet afzetten tegen onze voorganger, maar we gaan het wel op onze manier doen en proberen daarbij meer een afspiegeling van Nederland te laten zien. Je merkt dat daar ook behoefte aan is. Wij gaan echt ons best doen in de gastenkeuze niet alleen naar de gebruikelijke kaartenbak te grijpen.”

Ekiz: “Meer buiten de randstad inderdaad! Maar vergeet niet dat DWDD heel veel jong en nieuw talent ontdekte. Dus de kritiek die je soms hoort dat daar telkens dezelfde mensen zaten, vind ik niet helemaal terecht.”

Klamer: “Eens! Het zit verder in ons om veel onderwerpen heel open te benaderen. Niet snel een kant kiezen, maar ruimte geven aan de flanken. En erin gaan met het idee dat een gesprek met elkaar wat kan opleveren.”

Ekiz: “Dat niemand kan zeggen: oh wat zijn ze activistisch, of links, of rechts.”

Kritiek krijgen

Klamer: “Ik ben koning relativeren. Dus ik probeer een groep mensen te kiezen aan wier mening ik veel waarde hecht. Geen Twitterleger dus. Ik moet vooral zelf blij zijn met wat ik maak. Als we het ook nog ergens voor doen, dus dat er genoeg mensen kijken, zal ik me verder weinig aantrekken van wat Pietje en Klaasje ervan vinden.”

Ekiz: “Het is de dood of de gladiolen tegenwoordig. Daar moet je wel tegen bestand zijn. Iets nieuws moet de tijd krijgen zich te ontwikkelen. Volgens mij hebben we wel de gunfactor. Tenminste, dat zeg ik op basis van wat mensen op straat in Rotterdam tegen me zeggen en wat ik in mijn e-mailbox tref.”

Zenuwen

Ekiz: “Op1 heeft geholpen, daar had ik aanvankelijk heel veel last van zenuwen. Mensen moesten eens weten hoe ik me voel als ik de opnameleider zie aftellen voor we live gaan. Maar dat heb ik overleefd. Ik ga in zo’n setting dus blijkbaar niet over mijn nek, iets waar ik altijd zo bang voor was. Maar jij Renze, jij bent altijd zó relaxt! Hoe dan?!”

Klamer: “Ik ontsla mezelf gewoon van die gedachte. Ik ben serieus niet bezig met wat mensen ervan vinden. Vergelijkingen met DWDD komen er toch wel, dat houd je niet tegen joh.”

Ekiz: “Ik ben vooral zenuwachtig of ik het beste uit mezelf kan halen. Ik ben namelijk op het vervelende af perfectionistisch. Tegenwoordig zie ik het niet meer helemaal als the end of the world als iets niet lukt, maar het is nog wel een zelfstrijd.”

Rotterdam

Ekiz: “Ik heb geroepen dat ik het programma graag vanuit Rotterdam zou willen presenteren. Dat werd massaal opgepikt. Maar ik dacht nooit dat we het eerste seizoen al daar konden opnemen. Puur logistiek gezien was dat onmogelijk. Maar of ik er mijn best voor blijf doen? Reken maar! Ik ben serieus al kopjes koffie aan het drinken met mensen in mijn stad. Alles is altijd zo geconcentreerd in en rond Amsterdam, waar wij (en voorheen DWDD) nu ook zitten. De wens is er, het is nog niet van de baan.”

De kinderen

Klamer: “Gelukkig is de moeder van mijn twee kinderen (5 en 1,5 jaar) heel meedenkend. Want het is best een puzzel. Vooral als je gescheiden bent. Ik wil voorkomen dat die twee na een paar maanden vragen wie papa ook alweer was. Ik zal ze doordeweeks wat vaker naar de opvang en naar school brengen. Toch, ik zal er minder zijn dan voorheen. In de maanden dat we niet presenteren, zal ik het allemaal proberen zo veel mogelijk te compenseren.”

Ekiz: “We gaan meer afwisselen met M, het programma van Margriet van der Linden. Vroeger deed Matthijs van Nieuwkerk het echt van september tot en met mei. Dat had ik gewoon niet gedaan. Ik ben een single moeder met een zoontje van 6. Zijn vader gaat proberen meer dagen te pakken en ik ben met mijn moeder en een oppas bezig. Mijn zoon en ik zijn heel close, want ik ben de hoofdverzorger. Dus ja, ik vind dit wel moeilijk. Ik ben er soms echt een beetje verdrietig over ook. Ik zal niet liegen: ik lig er soms wakker van.”

De Vooravond, vanaf maandag dagelijks om 19.00 uur, op NPO 1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden