Present.Perfect. op IFFR bekroond met Tiger Award

Present.Perfect. van de Chinese documentairemaker Zhu Shengze is op het IFFR bekroond met de Tiger Award, de belangrijkste prijs van het Rotterdamse filmfestival.

Zhu Shengze Beeld IFFR

De jury spreekt van 'een gedurfde film die ons meevoert naar plekken waar we nog nooit geweest zijn, die mensen voor het voetlicht brengt die gezien willen en moeten worden, en die de filmtaal uitbreidt met een nieuwe grammatica door het gebruik van found footage uit het huidige millennium'.

De Chinese Shengze Zhu maakte haar film zonder achter haar bureau vandaan te komen en zonder ook maar een camera vast te houden. Zij volgde tien maanden lang een dozijn anchors van een eigen YouTube-kanaal, onder wie een straatdanser met belabberd ritmegevoel, een verlamd meisje, een travestiet van middelbare leeftijd en een verveelde kraanmachinist. Uit meer dan 800 uur beeldmateriaal destilleerde ze vervolgens een collectief portret van een generatie voor wie de online- en offlinewereld sterk verweven zijn geraakt.

Aan de Tiger Award is een geldprijs verbonden van 40,.000 euro, die wordt verdeeld tussen de filmmaker en producent.

Identiteit
De Special Jury Award ter waarde van 10.000 euro - bedoeld voor een buitengewone artistieke prestatie - ging naar Take Me Somewhere Nice, een rebelse, speelse film waarin de Amsterdamse, in Bosnië geboren Ena Sendijarevic serieuze thema's aansnijdt als migratie en (nationale) identiteit. De jury noemt haar speelfilmdebuut 'een buitengewone artistieke prestatie van een regisseur die een reis portretteerde met een unieke en zeer nauwkeurige persoonlijke visie, en bovendien met humor en een diep gevoel voor geschiedenis'.

De Nederlandse filmcritici, die de keuze hadden uit alle Nederlandse (co)producties die in Rotterdam te zien waren, bekroonden Tarde para morir joven van de Chileense Dominga Sotomayor, een zintuiglijke coming-of-agefilm die werd gecoproduceerd door het Amsterdamse Circe Films. De coproductie ging afgelopen herfst in wereldpremière op het festival van Locarno; Sotomayor werd destijds al bekroond met een Luipaard voor de beste regie.

Libanon
De Publieksprijs ter waarde van 10.000 euro ging naar Capharnaüm van de Libanese Nadine Labaki, een hartverscheurende film over een straatschoffie in hedendaags Libanon, die sinds afgelopen donderdag ook in de reguliere bioscopen te zien is. De film scoorde een gemiddelde van 4,783 op een schaal van 1 tot 5. Bij de première op het festival van Cannes, afgelopen mei, won Labaki al de Juryprijs, eind januari werd Capharnaüm ook genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Aan het slot van de middag, waarop nog een stortvloed aan andere prijzen werd uitgereikt, feliciteerde festivaldirecteur Bero Beyer alle winnaars. "Deze filmmakers bewijzen niet alleen dat onafhankelijke cinema springlevend is, maar ook dat zij in staat de grenzen van film te verleggen. Wij danken hen voor hun moed en passie."

Alle prijzen

Tiger Award: Present.Perfect. van Zhu Shengze
Special Jury Award: Take Me Somewhere Nice van Ena Sendijarevi¿
Bright Future Award: A volta ao mundo quando tinhas 30 anos van Aya Koretzky
Eervolle vermelding: Historia de mi nombre van Karin Cuyul VPRO Big Screen Award: Transnistra van Anna Eborn
Audience Award: Capharnaüm van Nadine Labaki
Hubert Bals Fund Audience Award: La Flor (Parte 2) van Mariano Llinás
Voices Short Award: Casa de vidro van Filipe Martins
FIPRESCI Award: End of Season van Elmar Imanov
NETPAC Award: Last Night I Saw You Smiling van Kavich Neang
KNF Award: Tarde para morir joven van Dominga Sotomayor
IFFR Youth Jury Award: Lazzaro felice van Alice Rohrwacher
Found Footage Award: Kodak van Andrew Norman Wilson

Dag van de Dwarse Film
Op zondag vertoont Eye vanaf 11 uur vijf van de eigenzinnigste, meest omstreden titels van het afgelopen IFFR. In de publieksenquête scoren deze 'dwarse' films voornamelijk op 'buitengewoon goed' of 'buitengewoon slecht', lauwe reacties zijn er nauwelijks. Voer voor discussie dus. Op het programma staan de elliptisch vertelde wraakfilm Alva van de Portugees Ico Costa, de akelig sobere jaren 50-schets The Mountain van de Amerikaan Rick Alverson, de louter met beelden van streamingplatforms gemaakte Tiger Award-winnaar Present.Perfect. van de Chinese Shengze Zhu, het zeer intellectuele, episch-breedsprakige "I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians" van de Roemeen Radu Jude en de expliciete, polyamoureuze roadmovie Las hijas del fuego van de Argentijnse Albertina Carri.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden