Plus

Prentenboek vol oneindige trappenstelsels: de wereld van Escher

Wouter van Reek raakte voor zijn nieuwe prentenboek geïnspireerd door de wereld van Escher. Zijn oneindige gangen en hypnotiserende trappenstelsels leiden en misleiden zijn hoofdpersonen Nadir en Zenith.

De wondere wereld van Nadir en Zenith in de wereld van Escher. Beeld Wouter van Reek

Elke stap die Nadir en Zenith zetten, lijkt ergens anders te eindigen dan ze verwachten. Ze nemen trappetjes die nergens op uitkomen of verdwijnen in schier oneindige lussen. De twee zijn op ontdekkingstocht en laten zich door niets of niemand weerhouden, zelfs niet als ze even van de wereld lijken af te vallen.

Dit zijn de twee hoofdpersonages van het nieuwe prentenboek Nadir en Zenith in de wereld van Escher van illustrator en prentenboekenmaker Wouter van Reek. Hij tekende een wondere wereld geïnspireerd op de Nederlandse graficus M.C. Escher (1898-1972), bekend van zijn lithografieën en houtsneden. Net zoals Escher heeft de prentenboekenmaker een enorme voorliefde voor wiskunde en misleidende vlakvullingen.

Gezichtsbedrog

In het boek verwondert het duo Nadir en Zenith zich over de wereld van Escher. De voorzichtige angsthaas Nadir loopt achter de moedige en roekeloze avonturier Zenith aan. Niet toevallig zijn allebei de hoofdpersonen vernoemd naar astronomische begrippen. Zenith is het punt in de ruimte dat recht boven iemands hoofd staat en er tegenover ligt Nadir, alles wat recht onder iemands voeten ligt. Het Zenith en Nadir zijn dus voor iedereen anders.

Dat geldt ook voor de hoofdpersonen, want in hun verkenningstocht staat gezichtsbedrog centraal. Nadir en Zenith vergissen zich geregeld in de vernuftig in elkaar passende patronen getekend door Van Reek. Voor de een leidt het deurtje wel naar een volgende kamer, maar voor de ander is het een onbereikbare passage in de lucht.

Nadir en Zenith in de wereld van ­Escher. Beeld Wouter van Reek, Uitgeverij Leopold

Dit is een van de vele voorbeelden hoe Van Reek zich aan Eschers werk spiegelt. Escher staat als graficus bekend om zijn onmogelijke constructies en optische illusies als de Penrose-trap in zijn litho Klimmen en dalen (1960). Hierop staan twee monniken afgebeeld die allebei de trap in twee richtingen oplopen. Ook Nadir en Zenith lopen in hun queeste over een Penrosetrappetje. Op de cover van het boek loopt Zenith een trappetje af en Nadir de andere op, maar toch beginnen ze en eindigen ze op hetzelfde niveau.

Op de computer

Eschers werken verbeelden bovendien mathematische studies van oneindigheid. Door te spelen met perspectief kunnen voorwerpen zoals een driehoek ineens oneindig lijken. Van Reek kopieert Eschers wiskundige ontwerpen, maar dan op de computer.

Met een programma schetste hij de patronen van de graficus na en maakte hij ze eigen. Zo maakt hij op een groot aantal pagina’s verwijzingen naar Eschers fabelachtige wezens zoals vliegende draakjes en krokodillen, die hier en daar de hypnotiserende patronen verbreken.

Het prentenboek is bovendien zelf ook oneindig lang. Nadir en Zenith beginnen het verhaal in een grote ruimte, ze klimmen en klauteren door verschillende optische illusies, via het atelier van de enige echte graficus Escher en vallen zelfs even van de wereld af de ruimte in.

Maar ze kunnen nooit uit Eschers wereld ontsnappen, want als ze de tekening uitlopen, komen ze weer aan op de voorpagina en begint het verhaal weer van voor af aan.

In Museum Escher in Het Paleis is een expositie bij het prentenboek van Wouter van Reek. Geschikt voor alle leeftijden. Tot en met 1 september aan het Lange Voorhout, Den Haag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden