Plus

Poseren op een struisvogel voor Norman Parkinson

De excentrieke Britse fotograaf Norman Parkinson (1913-1990) zette een streep door de vooroorlogse modefotografie. Zijn modellen poseerden niet stijf en perfect uitgelicht, maar renden over straat of reden in cabrio's. Zijn foto's zijn nu te zien in Amsterdam.

Beeld Norman Parkinson

Ronald William Parkinson Smith behoort tot de belangrijkste fotografen van de 20ste eeuw en was een opvallende verschijning met zijn krullende Salvador Dalísnor, lengte van 1,95 meter en flamboyante kledingstijl. Hij droeg graag riemen, laaghangend op de heup, en liet zijn kleding maken in India of op Tobago, zijn tweede thuis.

Voor chique gelegenheden droeg hij een broche in plaats van een stropdas en tijdens het werken was er altijd dat rare mutsje, een zogeheten Victoriaans mutsje. Hij dichtte het fluwelen geval magische krachten toe. Vooral de groene versie. Ooit reed hij er, aangekomen bij de fotolocatie en ontdekkend dat hij het mutsje was vergeten, 2,5 uur voor terug naar New York.

Op zijn 21ste opende hij al een fotostudio in Piccadilly in Londen. Daar werd de kiem gelegd voor de grote impact die hij later zou hebben op de portret- en modefotografie. Parks - zoals hij bij Vogue, Harper's Bazaar, Town & Country en door vrienden werd genoemd - trok namelijk als eerste een streep door de statische, formele, vooroorlogse modefotografie.

Wapperende haren
"De knieën van hun modellen lijken wel aan elkaar vastgeschroefd," bekritiseerde hij het werk van tijdgenoten Cecil Beaton en Edward Steichen, die onbereikbare, chique dames fotografeerden in volledig uitgelichte interieurs. "Ik ken geen vrouwen die zo'n leven leiden."

Parks fotografeerde zijn modellen op straat, in de armen van bouwvakkers, of achter het stuur van zijn eigen cabriolet, haren wapperend in de wind.

Spontaniteit, humor en een vonk surrealisme waren kenmerkend voor zijn foto's. Zo vroeg hij zijn derde vrouw en muze, actrice Wenda Rogerson, in 1951 in Zuid-Afrika op een struisvogel plaats te nemen. Zodra ze erop klom, zette het beest het op een lopen. "Ze kunnen wel vijftig kilometer per uur!" vertelde ze er een keer over in een tv-show. "En Norman maar roepen: More profile, Wenda, more profile."

De Trumpjes
Voor zijn baanbrekende shoots zocht hij zelf zijn modellen. Twee keer per jaar hield hij wat hij noemde zijn cattle markets, castings waar hij rondliep met een opschrijfboekje op zoek naar raw material.

Zo ontdekte hij model Grace Coddington, de latere fashion director van Vogue (hij liet haar naakt in een bos rennen) met wie hij twintig jaar lang de wereld over zou reizen op zoek naar exotische locaties voor hun narratives, verhalende editorials. "Parks en ik bouwden op de Seychellen zelfs samen een vlot. Alles wat ik geleerd heb, heb ik van Parks," zegt Coddington in de BBC-documentaire Aka Norman Parkinson.

Ondergoed
In 1975, tijdens de Koude Oorlog, kreeg Parks als eerste buitenlandse modefotograaf toestemming voor een shoot in de Sovjet-Unie. De Russen confisqueerden de rolletjes echter om ze zelf te ontwikkelen. Uit angst dat hij ze niet allemaal terug zou krijgen, vroeg Parks model Jerry Hall een lading rolletjes in haar ondergoed het land uit te smokkelen.

Het werk dat hij maakte tijdens de hedonistische jaren zeventig en tachtig voor magazine Town & Country (hij fotografeerde Donald en Ivana Trump met big hair en champagne op het dak van de net voltooide Trump Tower in New York) staat in scherp contrast met de elegantie van zijn eerdere werk.

Maar Parkinsons oeuvre is zo veelzijdig, omdat hij zich elk decennium opnieuw uitvond. Hij fotografeerde mijn­werkers in Wales in de jaren dertig, legde het rustieke Engelse platteland tijdens de Tweede Wereldoorlog vast voor Vogue (vrouwen op een schapenveiling of fruit plukkend op een ladder), en documenteerde de swinging sixties met portretten van The Beatles en de Rolling Stones.

Beeld Terry O'Neill

Met Norman Parkinson - Style Icons heeft de Eduard Planting Gallery gekozen voor een selectie klassieke portretten van stijliconen als ­Audrey Hepburn, Mick Jagger en modellen Iman Abdulmajid, Jerry Hall en Marie-Hélène Arnaud. Enkele foto's zullen eveneens te zien zijn op beurs PAN Amsterdam (18-25 november).

Verscheurde dia's
Na de dood van Cecil Beaton in 1980 werd Parks de vaste fotograaf van de Britse koninklijke familie, waarbij hij met name de koningin-moeder met zijn charme wist in te pakken. Met kerst stuurde hij haar een doos 'Porkinson's Bangers', zijn eigen worsten, gemaakt van de varkens die hij fokte op zijn boerderij op Tobago.

Achter die charmante façade ging echter een dominante man schuil. Ooit verscheurde hij met zijn tanden een serie dia's, omdat de art­director van de Britse Vogue, John Parsons, die prefereerde boven Parks eigen selectie.

Wat er ná publicatie met zijn dia's gebeurde, interesseerde hem niet. Negatieven liet hij wegkwijnen in dozen in zijn vochtige garage in Twickenham, weet Louise Baring, auteur van het boek Norman Parkinson: A Very British Glamour. Maar gelukkig zijn ze uiteindelijk toch gered.

In The Norman Parkinson Archive, vertegenwoordigd door Iconic images in Londen, bevinden zich 750.000 negatieven en 3000 originele foto's. Een kleine greep daarvan is vanaf vandaag in Amsterdam te zien.Norman Parkinson - Style Icons, Eduard Planting Gallery, t/m 22/12.

Halloween

In een poging tot nóg meer aandacht verschenen de Kardashianzussen (Kim, Kourtney, Khloé, Kendall Jenner en Kylie Jenner) tijdens Halloween als Victoria’s Secret-angels in lingerie met witte vleugels. Kendall loopt als enige later deze maand daadwerkelijk de Victora’s Secretshow.

Pharell/Chanel

Pharrell Williams ontwerpt een capsulecollectie voor Chanel. De ster schitterde eerder zingend met model Cara Delevingne in een commercial van het Franse modehuis. Tijdens een Chanelshow in Bangkok deze week gaf hij front row al een voorproefje van zijn ontwerpen in een gele hoodie vol glinsterende Chanellogo’s. De collectie zal vanaf 4 april in diverse Chanelboetieks verkrijgbaar zijn.

Beeld Norman Parkinson
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden