Plus Interview

Porgy Franssen en Maartje van de Wetering over Peachez

Een gesprek met de hoofdrolspelers over Peachez van Toneelgroep Maastricht, naar het boek van Ilja Leonard Pfeijffer.

Peachez van Toneelgroep Maastricht. Beeld Ben van Duin

De man op de eerste rij in Gouda had zijn avond niet. Ruzie met zijn vrouw, naast hem. En dat nog wel bij een voorstelling die het geloof in de liefde als thema heeft: Peachez van Toneelgroep Maastricht naar het boek van Ilja Leonard Pfeijffer, gespeeld door Maartje van de Wetering en Porgy Franssen. 

“Hij zat de hele avond naar beneden te kijken! En ook niet klappen. Vreselijk.” Acteur Porgy Franssen kan er na afloop in de foyer niet over uit.

Verder geen klachten over het publiek in Gouda, net zo enthousiast als in Maastricht, waar de voorstelling al vijftien keer ging. Franssen: “Mensen wilden allemaal napraten. Een man zei: ‘Ik heb vijf minuten op mijn stoel gezeten aan het eind omdat ik moest huilen en gewoon niet weg kon.’” Van de Wetering vult aan: “En een man die al met zijn vrouw was geweest, kwam nog een keer. Hij vond dat zijn moeder het ook nog moest zien.”

Franssen: “Het komt heel erg aan kennelijk, dat pornomeisje en die professor, hun taal. Mijn zus die in Maastricht woont, zag er in eerste instantie tegenop: ‘Ja Jezus,’ zei ze, ‘al die teksten van Pfeijffer.’ Maar die was helemaal om na afloop. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze het mooier vinden dan het boek.”

Ilja Pfeijffer

Dat boek is Peachez, een ‘romance’ van Pfeijffer uit 2017, over een literatuurprofessor die slachtoffer wordt van internetoplichting. Hij wordt smoorverliefd op een meisje dat hem een wereld in lokt waar hij tot voor kort het bestaan niet van vermoedde. Met catastrofale gevolgen – vanuit een cel in Buenos Aires blikt hij terug.

Meer verklappen we niet, al doet regisseur Michel Sluysmans daar in interviews en bij inleidingen niet moeilijk over. Franssen: “Ja, ik kreeg wel een beetje het gevoel van ‘waarom zou ik nog opgaan?’ Maar Michel zegt: ‘Veel mensen hebben het boek al gelezen, waarom daar kinderachtig over doen? Het is de voorstelling die zich moet bewijzen.’”

Franssen werkte al eerder met Sluys­mans samen, aan De Advocaat, ook een tekst van Pfeijffer, huisauteur van het gezelschap uit Maastricht. Voor Van de Wetering is het de eerste keer.

“Michel wist heel goed wat hij wilde; dat maak je weleens anders mee. Bij het Noord Nederlands Toneel kon het gebeuren dat regisseur Ola Mafalani echt tot een minuut voor de première dingen veranderde. Zij bleef tot het laatste moment aan de voorstelling schaven. Het werken in Maastricht smaakt naar meer. Ik gá ook terug, ik ga Een meeuw doen. Oeh, ik weet eigenlijk niet of ik dat al mag zeggen? Nou ja, bij dezen.”

Illusie op internet

De professor tuint in een illusie op internet. Hoe verstandig zijn ze zelf? Van de Wetering: “Porgy vertelde wel dat hij er gevoelig voor is, toch?’ Franssen knikt: “Ja! ‘U heeft een iPhone gewonnen!’ Ik open die bestanden altijd, want ik denk: het stáát er toch? Wie weet wat ik laat liggen!” Ze doen het blijkbaar goed en ik ben naïef genoeg voor de virtuele wereld.”

Van de Wetering: “Laatst ook weer een verhaal van iemand die zestigduizend euro had overgemaakt aan een onbekende.” Franssen: “Ze zijn er ook zó goed in, elke opmerking is bedacht om je overtuigen. Knap zoals Ilja dat, geïnspireerd door een echt voorval, geschreven heeft. Er staat geen zin te veel in. Nou ja, van mij zou er wel wat uit kunnen. Bij mijn epiloog over de liefde kan ik me voorstellen dat mensen zeggen: ‘Hé Franssen, schiet eens op!’ Op een gegeven moment heb je dat gelul van mij wel een beetje gehad.”

Toneelgroep Maastricht, Peachez: 23/10 Toneelschuur Haarlem; 24 t/m 26/10 Bellevue Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden