Plus

Popicoon én moeder? Docu All I Know So far laat zien dat het bij Pink vooraal om plezier draait

In de documentaire All I Know So Far toont zangeres Pink hoe ze haar succesvolle spektakeltournees combineert met het opvoeden van twee kinderen. “Bij Madonna waren we allemaal ontslagen.”

Pink beweegt zich tijdens haar wereld­toernee in 2019, vastgesnoerd in een ingenieuze kabelconstructie, over de hoofden van de menigte op de vloer. Beeld Getty Images
Pink beweegt zich tijdens haar wereld­toernee in 2019, vastgesnoerd in een ingenieuze kabelconstructie, over de hoofden van de menigte op de vloer.Beeld Getty Images

Ze heeft niet de Hollywoodglans van Beyoncé, de modieusheid van Billie Eilish of het tabloidgenie van Taylor Swift. Toch bezit zangeres Pink (Alecia Moore, 41) de reikwijdte om wereldwijd voor volle voetbalstadions op te treden. In 2019 trok ze voor het laatst de globe rond. De tournee met als hoogtepunt twee keer een uitverkocht Wembley Stadium in Londen kende in juni ook een stop in Amsterdam.

De dagen voorafgaand aan haar concert in de Johan Cruijff Arena vormen het beginpunt van de documentaire All I Know So Far, die vannacht in première is gegaan op Amazon Prime. Omdat de show de eerste was van haar tournee in Europa, repeteerde de zangeres extra in de Afas Live. Het maakt Amsterdam het decor van een aanzienlijk deel van de filmreportage waarin Pinks persoonlijke leven en haar carrière continu in elkaar overlopen.

Zo zien we haar met haar achtjarige dochter Willow en tweejarige zoontje Jameson door Amsterdam fietsen, een rondvaartje maken met het bootje van het Amstel Hotel en ondersteboven hangen aan een klimrek in het Vondelpark. De kinderen zijn er op de tournee altijd bij. Ze spelen met de roadies, klimmen op de flightcases en dochter Willow doet tijdens de show enkele radslagen op het podium. Overigens was die tournee van 2019 met ruim drie miljoen verkochte kaartjes en een opbrengst van ruim 391 miljoen dollar de op één na lucratiefste voor een vrouwelijke artiest. Alleen Madonna verdiende ooit meer met een tournee. Dat was in 2009 met de Sticky & Sweet Tour waarmee ze 408 miljoen dollar verdiende.

Vurige ambitie

Het tekent Pink dat ze voor deze opzet van de documentaire kiest. Hoewel ook achter haar succes een uitgekiende machinerie schuil moet gaan, toont de zangeres waar ze kan haar menselijke gezicht. Waar veel van haar collega’s naar perfectie op het podium streven, wil Pink vooral plezier uitstralen.

Van al die concurrentes, veelal jonger dan zij, wordt niemand bij naam genoemd. Alleen haar voorgangers Cher en Madonna krijgen een vermelding. De eerste vanwege haar voorwerk voor de spektakelshow die Pink later zou geven. En de laatste als een schrikbeeld vanwege haar verstikkende controledrang. “Oei, hiervoor zouden we tijdens een Madonnarepetitie allemaal zijn ontslagen,” zegt ze als tijdens een oefensessie in de Afas Live een dansje de mist in gaat.

Toch brandt er wel degelijk vurige ambitie bij de Amerikaanse die opgroeide in de staat Pennsylvania in een gebroken gezin (in haar song Family Portrait omschrijft Pink haar thuissituatie als de Derde Wereldoorlog). Nadat ze als kind eerst fanatiek aan turnen had gedaan, begon ze vanaf haar veertiende op te treden in bars en cafés. Ze wil niet zomaar zingen, ze wil een publiek. En op die route aarzelt ze niet zichzelf tot het uiterste te drijven.

Bedwelmende rondvlucht

En zo gaat het 21 jaar na haar eerste hitsucces There You Go nog steeds. “Als ik hiervoor had betaald, zou ik teleurgesteld zijn,” recenseert ze de show in de Johan Cruijff Arena, die – ook van deze krant – louter lovende kritieken kreeg. Ze is ontevreden over haar eigen prestatie. “Ik was al na een paar liedjes buiten adem.”

Toch herinneren de ruim vijftigduizend fans zich na afloop vooral de bedwelmende rondvlucht die Pink die avond door de arena maakte. Als een circusacrobate zweefde de zangeres, vastgesnoerd in een ingenieuze kabelconstructie, over de hoofden van de menigte op de vloer. Een salto onderweg? Ondersteboven zingen? Landen op de eerste ring? Het is geen probleem voor gymnaste Pink.

Over muziek wordt in All I Know So Far weinig gesproken. Hoewel Pink de zeldzame gave bezit haar hits al bijna twee decennia relevant voor de hitradio te houden (veel dank is ze daarvoor verschuldigd aan de Zweedse producer Max Martin die bijna al haar hitsongs schreef) lijkt ze haar muziek niet als doel te beschouwen, maar als middel om haar publiek te bereiken.

Die benadering bracht haar het leven dat ze altijd voor ogen had, zegt ze halverwege de honderd minuten durende film. De kern daarvan: een stabiel gezin, waarvan echtgenoot Carey Hart de stabiele hoeksteen is.

‘Hilarisch’ is het hoe goed ze is terechtgekomen, vindt ze zelf. “Sinds ik een rockster ben, heb ik nooit meer iets hoeven doen wat ik niet wilde en geef ik leiding aan 225 mensen. Plus twee waanzinnige kinderen. Het is allemaal goed gekomen.”

Beeld uit de documentaire All I Know So Far met zangeres Pink (met zonnebril) en haar kinderen Willow (met roze koptelefoon) en Jameson in Afas Live. Beeld Andrew Macpherson/© 2021 Amazon
Beeld uit de documentaire All I Know So Far met zangeres Pink (met zonnebril) en haar kinderen Willow (met roze koptelefoon) en Jameson in Afas Live.Beeld Andrew Macpherson/© 2021 Amazon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden