PlusInterview

Pop met invloeden van klassiek: Pitou zet met debuutalbum haar eigen genre neer

De Amsterdamse zangeres Pitou kon dankzij de 3Package Deal van het Amsterdams Fonds voor de Kunst haar debuutalbum opnemen. Tijdens de eindpresentatie in Felix Meritis zijn de eerste nummers te horen; woensdag treedt ze op tijdens het festival Eurosonic Noorderslag.

Jan Pieter Ekker
Pitou tijdens het Terug naar het Begin-festival in Holwierde. Beeld ANP / Kees van de Veen
Pitou tijdens het Terug naar het Begin-festival in Holwierde.Beeld ANP / Kees van de Veen

“Wat heel fijn was voor mij als maker is dat er niet een specifiek eindresultaat van je wordt gevraagd,” vertelt de Amsterdamse singer-songwriter Pitou (28). “Het is een jaar waarin je volledig kunt focussen op je ontwikkeling.”

Pitou (Pitou Nicolaes voluit, maar als artiest gebuikt ze alleen haar voornaam) is een van de veertien kunstenaars die het afgelopen jaar deelnamen aan de 3Package Deal van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Die regeling werd in 2014 in het leven geroepen om (inter)nationale toptalenten uit verschillende kunstdisciplines een jaar lang de ruimte te geven om zich in de hoofdstad als professional te ontwikkelen. Deelnemers worden aangedragen vanuit een coalitie van Amsterdamse kunstinstellingen en krijgen betaalbare woon- en werkruimte, een ontwikkelbudget en begeleiding van gerenommeerde Amsterdamse kunstinstellingen. In Pitou’s geval bestond die uit Muziekgebouwdirecteur Maarten van Boven, Melkwegprogrammeur Jet Zeiss en Jack Pisters, directeur van de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam.

“Ik woonde al in Amsterdam, voor mij ging het dus alleen om het financiële gedeelte en de ondersteuning. Omdat het door corona zo’n raar jaar was, heeft het echt een wereld van verschil gemaakt. De financiële druk was van de ketel, waardoor je net wat meer risico kunt nemen dan wanneer je helemaal afhankelijk bent van je inkomsten uit muziek. Misschien nog wel belangrijker was de begeleiding. Die is normaal gesproken redelijk hands on en praktisch, maar omdat er zoveel niet kon, waren de adviezen van mijn commissie ook in mentaal opzicht heel prettig.”

Debuutalbum

Dat Pitou werd voorgedragen is niet vreemd. Op haar tiende werd ze tweede bij Kinderen voor Kinderen, op haar veertiende speelde ze de hoofdrol in Digna Sinke’s sciencefictionfilm Atlantis. In 2015 won ze de Amsterdamse popsongcompetitie voor singer-songwriters Mooie Noten, in 2017 is ze cum laude afgestudeerd aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam, hoofdvak zang. Ze bracht al twee EP’s uit: Pitou (2016) en I Fall Asleep So Fast (2018).

Het afgelopen jaar heeft Pitou gewerkt aan haar debuutalbum. “Ik was al daar al mee bezig en ik heb het dit jaar afgemaakt. Als je subsidie aanvraagt voor een project, moet je in de aanvraag omschrijven wat je gaat maken. Dan is er wel vrijheid om daar een beetje van af te wijken, maar de meest bijzondere dingen en de grootste persoonlijke ontwikkeling ontstaat meestal juist als je niet van tevoren weet wat je gaat maken. Want dat betekent dat je allemaal zijpaadjes kunt nemen en dat is meestal waar de bijzondere dingen gebeuren. Het was fijn om te voelen dat er vertrouwen was in mij en in wat ik doe. Het maakte dat ik kon focussen op mijn ontwikkeling en groei als maker en niet op een eindproduct. En dat is het eindproduct uiteindelijk alleen maar ten goede gekomen.”

Optreden in Paradiso

Er is een groot verschil met de gangbare manier van werken, meent Pitou. “Dat je een platendeal tekent en je je verder geen zorgen meer hoeft te maken over geld is voor de meeste artiesten allang niet meer aan de hand. Platen zijn voor veel artiesten sowieso niet meer de grootste inkomstenbron, ik verdien normaliter het meest met optreden.”

Dat was een van de andere pijnpunten van het afgelopen jaar: door corona kon Pitou nauwelijks optreden. “Voor elke droom die uitkwam, waren er vijf die in het water vielen. Ik heb het afgelopen jaar maar één keer kunnen optreden met mijn band, maar dat was wel in de uitverkochte grote zaal van Paradiso. Het concert is zonder overdrijven zes keer uitgesteld; het moest ook nog een keer worden verplaatst omdat ik zelf corona had. Tot het moment dat ik het podium opstapte, hield ik er nog rekening mee dat het niet door zou gaan. Maar het ging door en het was heel fijn; de sfeer in de zaal was fantastisch. Alle commissieleden waren er ook, dus dat was een mooie afsluiting van het jaar.”

Nieuw samengestelde band

Haar debuutalbum verschijnt komend najaar. “De release stond al eerder gepland, maar het persen op vinyl duurt enorm lang en corona zorgde ook voor de nodige vertraging. Nu houd ik het op dit najaar, of er tegen die tijd nu live-optredens mogelijk zijn of niet.”

Met het album zet Pitou haar eigen genre neer; eigenzinnige alternatieve popmuziek met invloeden uit klassieke muziek. Ze heeft de plaat zelf geproduceerd en opgenomen met haar nieuw samengestelde band. “Ik was altijd singer-songwriter, dus ik speelde ook gitaar. Op deze plaat en in mijn nieuwe show heb ik in veel nummers de gitaar losgelaten en sta ik als zangeres op het podium. Dat maakt dat ik veel meer vrijheid voel in mijn zang en de performance. Ik zie er dan ook ontzettend naar uit om dat ook weer live te kunnen gaan doen.”

De eindpresentatie van de 3Package Deal is dinsdag en woensdag te zien op unpackingthe3packagedeal.nl. Woensdag is om 20.50 uur op esns.nl Kanaal 3 tevens de sessie te zien die Pitou opnam voor de online-versie van Eurosonic Noorderslag.

3Package Deal

Tijdens de eindpresentatie van de 3Package Deal laten veertien kunstenaars zien wat ze het afgelopen jaar hebben gecreëerd of ontwikkeld. Ook vertellen de talenten over hun beweegredenen, obstakels en motivatie in korte interviews. De kunstenaars zijn Roman Ermolaev (film), Bodil Ouedraogo (mode), Charles Pas (theater), Pitou Nicolaes (muziek), Casper Kofi (beeldende kunst), Leonardiansyah Allenda (beeldende kunst), Ivan Cheng (performance), Jimmy Grima (public realm), Mami Kang (dans), Inas Halabi (geëngageerde kunst), Steff Geelen (autodidact), Luan Buleshkaj (kleinkunst), Adriana Knouf (social design) en Aude Christel Mgba (Interhistoriciteit).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden