Pont over het IJ speelt hoofdrol in 'luxe zandbak' voor games en films

Binnenkort kunnen we computergames spelen of 3D-films bekijken met de pont over het IJ in de hoofdrol. Nog mooier: iedereen kan meedoen en zijn eigen productie maken.

Beeld Submarine Channel

Zombieschepen die de pont over het IJ terroriseren, vluchtelingen die het IJ proberen over te steken - bij de stichting Submarine Channel en Amsterdam Creative Industries Network, het netwerk van hogescholen in Amsterdam, kan het straks.

Horrorgame
Op de site van Submarine Channel hebben ze de bouwstenen beschikbaar gesteld in de Pont. Iedereen mag hier mee aan de slag gaan om een game of film te maken. 'Het is een luxe zandbak en we vragen de mensen wat moois te bouwen voor ons,' zegt Mirjam Vosmeer, onderzoeker en coördinator van het Interaction & Games Lab van de HvA. 'Er is al een groepje studenten bezig een haunted versie te maken van de pont. Dat wordt een soort horrorgame met een spookschip. En er zijn plannen voor een vluchtelingenversie.'

Vosmeer wil de resultaten gebruiken bij een onderzoek naar de relatie tussen games en cinema, die steeds dichter bij elkaar komen te liggen. 'Ik wil kijken hoe games en films worden gemaakt en welke keuzes er gemaakt worden. Dat is beter te zien als alle partijen ongeveer met dezelfde bouwstenen beginnen. Een film is echt een lean back-medium van entertainment. Games zijn juist lean forward. Oculus Rift en de opkomende 3D-films zitten daar tussenin. Dat noem ik meer lean in.'

Voor studenten en professionals
Een beetje kennis van het programma en kennis van filmen is handig, zegt Corine Meijers, medeproducer van de Pont. 'Maar we zijn bereid mensen te helpen met het samenstellen van een team. Stel: je kunt heel goed programmeren, maar je hebt geen goed verhaal, dan kunnen we een oproep voor je doen op social media. Of je wilt heel graag de muziek voor een game of film maken. Zo kunnen we elementen van de creatieve industrie koppelen.'

Onder de bouwstenen zitten naast de pont en de omgeving ook twee personages, een man en een vrouw. 'Maar die kun je zelf helemaal vormen en kleden,' zegt Meijers. 'En als je een draak of een spookschip erin wilt zetten, kan dat ook.'

Vosmeer en Meijers hopen dat niet alleen studenten maar ook professionals hiermee aan de slag gaan. Meijers: 'Die kunnen laten zien wat ze in huis hebben. We hebben een groot netwerk met ook veel contacten buiten Amsterdam en Nederland. Animatiestudio NMTrix, die de beelden voor ons gemaakt heeft, denkt ook aan het maken van een shootergame bijvoorbeeld.'

Experimenteel absurdistisch
'Dat vind ik wel een heel mannelijk idee. Computerspelletjes waren van oudsher vaak op een mannelijk publiek gericht, met veel sport en geweld,' zegt Vosmeer. 'Maar ik zou graag ook een romantische comedy ertussen zien of juist een experimenteel absurdistisch verhaal.'

Meijers kijkt ook of er iets met het lied Veerpont van Drs. P kan worden gedaan. Waarom eigenlijk de pont? Vosmeer: 'De overtocht van de pont is niet alleen een oud thema, maar een internationaal fenomeen waar iedereen zich mee kan identificeren. En tegelijk is het een klein, afgebakend ding.'

Op het Nederlands Film Festival, eind september, wordt het project gepresenteerd.

Beeld Submarine Channel
Beeld Submarine Channel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden