Plus

'Politbureau aan de Amstel' wijst 'vileine' recensent de deur

De Amsterdamse, in Belgische dienst werkende operarecensent Olivier Keegel, krijgt geen vrijkaartjes meer voor premières bij De Nationale Opera (DNO).

Beeld Roy del Vecchio

Ook is hij niet langer welkom bij de premièrebijeenkomsten die DNO vooraf aan nieuwe voorstellingen voor de pers belegt. Volgens Sandra Eikelenboom, hoofd marketing en communicatie van DNO, was dit een gezamelijk besluit van de directie en de communicatieafdeling.

"We vinden wat hij schrijft vilein, onder de gordel en persoonlijk en om die reden niet journalistiek. Hij speelt meer en meer op de man. En daardoor kunnen wij het naar onszelf niet meer verantwoorden hem daarvoor te subsidiëren in de vorm van vrijkaartjes."

Eikelenboom wijst het woord 'censuur' af. "Hij is nog steeds van harte welkom en hij mag schrijven wat hij wil, maar dan mag hij wel zijn eigen kaartje betalen. Vrijkaartjes zijn nog altijd een gunst."

De druppel die de emmer deed overlopen was een ingezonden stuk van Keegel in Het Parool, waarin hij het nieuwe seizoensprgramma van DNO als een 'annus horribilis' betitelt en veel kritiek heeft op het artistieke beleid van Pierre Audi, die aan het einde van het lopende seizoen na dertig jaar afscheid neemt van het operahuis aan de Amstel. Keegel wil meer belcanto en minder regietheater of anderszins 'moderne' ensceneringen.

Schabouwelijk
In januari 2017 stelde hij een petitie op tegen de aangekondigde uitvoering van delen uit Stockhausens operacyclus Licht in juni 2019. In zijn recensies op operagazet.be maakt Keegel van zijn oer-conservatieve hart geen moordkuil. Hij schrijft zijn kritiek retorisch dik aangezet en met humor op, waarbij hij blijk geeft van een voorliefde voor het Vlaamse bijvoegelijke naamwoord 'schabouwelijk', dat jammerlijk of ellendig betekent.

Bij DNO waren ze al langer not amused. "Met de publicatie van jouw stuk over ons nieuwe seizoen is voor ons de grens van het journalistiek aanvaardbare overschreden," liet DNO-persmanager Jet Ellerbroek eergisteren per mail aan Keegel weten, kort voor de première-opvoering van Henzes Das Floss der Medusa, de openingsvoorstelling van het Opera Forward Festival.

Politburo aan de Amstel
"Wij vinden het niet langer gepast om je uit te nodigen voor onze intieme persontvangsten zoals we die gewoon zijn te organiseren. Dit zal overigens ook de laatste maal zijn dat we Opera Gazet of jouzelf een vrijkaart hebben gegeven voor onze producties."

"Ik kon mijn ogen niet geloven," laat de recensent desgevraagd weten. "Anderhalf uur voor een persbijeenkomst stuurt DNO mij een flutbriefje dat ik als recensent niet meer welkom ben. In het briefje laat DNO weten dat ik de 'grenzen van het journalistiek toelaatbare' heb overschreden. Bepaalt DNO dat? En is het aan DNO om 'maatregelen' te nemen tegen onwelgevallige journalistiek? Ik vind het verbijsterend. Politburo aan de Amstel."

Eikelenboom: "We hadden het onszelf makkelijk gemaakt als we hem vrijkaarten zouden blijven geven. Maar er was voor ons een grens bereikt. Het werd iets principieels."

Kritisch
Keegel spreekt tegen dat hij louter afkrakende recensies over DNO publiceert. "Dat is een groot misverstand. Sinds september 2017 was ik positief over La forza del destino (muzikaal 8, regie 8), Tristan und Isolde (muzikaal 9, regie 9), La bohème (muzikaal 8, regie 6), de Puccini-Zemlinsky double-bill (muzikaal 9, regie 7). Vrijwel steeds hoge cijfers voor het muzikale/zanggedeelte. Regie minder, maar Opera Gazet (en ik) zijn nu eenmaal zeer kritisch in dit opzicht."

Keegels recensies worden op de dag van verschijning door gemiddeld 1000-1500 mensen gelezen, zo zegt hij zelf. "En ze zorgen voor heul veul reuring!"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden