PlusReportage

Plastische seks, grof geweld en boertige humor; de ‘nieuwe’ Verhoeven heeft het allemaal

Het was zoals het hoorde, ondanks een vertraging van twee jaar. Vrijdag ging dan toch Paul Verhoevens film Benedetta in Cannes in wereldpremière. En natuurlijk leidde ook dit werk van de cineast tot discussie.

Paul Verhoeven met hoofdrolspeelsters Virginie Efira en Daphne Patakia tijdens de perspresentatie van de film. Beeld REUTERS
Paul Verhoeven met hoofdrolspeelsters Virginie Efira en Daphne Patakia tijdens de perspresentatie van de film.Beeld REUTERS

“Ik geloof dat de meeste mensen het wel een aardige film vonden,” zei Paul Verhoeven tegen middernacht op het dakterras van het Marriott Hotel, met uitzicht over de Middellandse Zee. Daar zat hij met de cast en crew en een aantal genodigden na te genieten na de wereldpremière van Benedetta. Ruim twee jaar later dan de bedoeling was – in 2019 zorgde een heupoperatie voor vertraging, in 2020 kon het festival van Cannes niet doorgaan wegens corona.

Verhoeven had toen ook voor het ‘stempel’ van Cannes kunnen kiezen en zijn film een digitale release kunnen geven, maar hij wilde per se naar Cannes met Benedetta. Vrijdagavond werd duidelijk waarom: Grand Theatre Lumière was afgeladen; Verhoeven zat tussen zijn vrouw en zijn Belgische hoofdrolspeler Virginie Efira. Ook juryvoorzitter Spike Lee was er, actrice Maggie Gyllenhaal, regisseur Mati Diop, Pathé-directeur Jerome Seydoux, en een behoorlijk grote Nederlandse afvaardiging.

Beetje vervreemdend

Het was niet extra spannend omdat zijn film al bijna twee jaar klaar is, vertelde Verhoeven voorafgaand aan de wereldpremière. “Eerder een beetje vervreemdend. Omdat ik ondertussen alweer met andere dingen bezig ben, nietwaar? Normaal hoef je je niet opnieuw te oriënteren, nu moest ik even nadenken: wat was het allemaal ook alweer? Dus ik heb een uurtje uit het midden van de film teruggekeken om het op te halen. Ik vond het heel goed! Niet iedereen vindt dat, maar ik vond het goed.”

Verhoeven krijgt een minutenlange, staande ovatie in Grand Theatre Lumière. Beeld Jan Pieter Ekker
Verhoeven krijgt een minutenlange, staande ovatie in Grand Theatre Lumière.Beeld Jan Pieter Ekker

De bijna 83 jarige Verhoeven is er – na Showgirls en vooral Spetters – wel aan gewend dat zijn films voor verdeeldheid zorgen, en toch begon hij vrijwel direct over die ene recensent van Le Figaro. Die sprak van ‘un Satan de peepshow’. “Le Figaro is heel negatief. Maar die zijn heel rechts, geloof ik, dus dat was wel te verwachten. En mijn producent zegt Saïd Ben Saïd dat er ook een grote krant negatief moet zijn.”

Aanstoot

Dat er aanstoot wordt genomen aan Benedetta is niet heel vreemd; de Frans-Nederlandse coproductie over de 17de-eeuwse lesbische non Benedetta Carlini is vintage Verhoeven, met plastische vrouwenseks, grof geweld en boertige humor, scherpe kritiek op de katholieke kerk en een lekker ambigue script.

In een scène snijdt de novice Bartolomea een dildo uit het Maria-beeldje dat Benedetta van haar moeder kreeg toen ze een klein godvruchtig meisje was. Het is met name die Maria-dildo die van Benedetta een geruchtmakende film maakt. “De dildo komt uit het boek van Judith Brown. ze vertelt uitgebreid wat er zou gebeuren als vrouwen in die tijd een dildo gebruikten. Daar is het op gebaseerd. In werkelijkheid hebben Benedetta en Bartolomea de dildo echter niet gebruikt, maar ik wilde dat Benedetta à la Jeanne d’Arc op de brandstapel zou belanden, want het boek kabbelt een beetje naar het einde en dat werkt niet vanuit dramaturgisch oogpunt. Ik had het gevoel dat er iets moest gebeuren.”

Brandstapel

Maar het zou volgens Verhoeven historisch onjuist zijn geweest als in 1625 als een vrouw zou worden verbrand vanwege een lesbische relatie. “In 1520 was door Karel V verordonneerd dat vrouwen die met andere vrouwen naar bed gaan verbrand moeten worden, maar in 1625 was dat niet meer zo aan de orde. Dat staat ook in Judith Browns boek: in 1625 belandden vrouwen alleen op de brandstapel als ze een instrument hadden gebruikt. Daar ben ik op gaan voortborduren, want ik wil wel historisch correct zijn. Het was ontzettend leuk toen we het draaiden. Het is bedoeld om de zaak licht te houden. Als iets geks, in een verder zware, beladen scène.”

Paul Verhoeven en zijn echtgenote bij de première in Cannes van Benedetta. Beeld Jan Pieter Ekker
Paul Verhoeven en zijn echtgenote bij de première in Cannes van Benedetta.Beeld Jan Pieter Ekker
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden