Plagiaat, behalve voor de vakjury

Links foto Michael Wolf, rechts schilderij Gijs van Lith.

Is het plagiaat of niet? De winnaar van de Thieme Art Award blijkt zich erg gemakkelijk te bedienen van het werk van andere kunstenaars. Tijdens de opening van Art Amsterdam stond Gijs van Lith te stralen toen hij de prijs voor de meest veelbelovende kunstenaar van de beurs in ontvangst mocht nemen. Inmiddels is de feestelijke stemming ernstig bekoeld nu blijkt dat Van Liths oeuvre voornamelijk bestaat uit het naschilderen van andermans werk.

Tjebbe Beekman is al enkele jaren op de hoogte van de werkwijze van Van Lith, omdat zijn schilderijen in het verleden vaak door Van Lith zijn gekopieerd. Niet letterlijk, maar heel subtiel. En heel vaak. Beekman vermoedt dat Van Lith stelselmatig motieven van hem overneemt. Maar vooral beschuldigt hij de jury van incompetentie, omdat ze niet ziet dat de prijswinnaar in feite een derderangs schilder is.

Ook fotograaf Michael Wolf, van wie werk te zien is in de stand van Wouter van Leeuwen op Art Amsterdam, is niet te spreken over Van Liths werkwijze. De jonge prijswinnaar blijkt enkele composities van Wolf tot in detail te hebben nageschilderd. Een schilderij op de Rai is rechtstreeks ontleend aan een foto die Wolf in Hongkong heeft genomen. Wolf: ''Dit zijn flagrante kopieën. Hij heeft de lijnen iets minder scherp gemaakt, maar toch lijkt het er als twee druppels water op. Mijn foto's zijn wel eens eerder gekopieerd, maar dan met mijn toestemming.''
Juryvoorzitter Wim van der Beek ontkent dat er sprake is van plagiaat. ''Het gaat erom hoe je het doet. Bij Van Lith gaat het minder om het gebouw dan om het proces hoe het tot stand komt.'' De jury was volgens hem wel op de hoogte van de relatie met het werk van Beekman, maar vond dat geen bezwaar. ''Er zijn drie aspecten waardoor dit werk totaal anders is: de techniek, het materiaalgebruik en de procesmatige aanpak.'' Van der Beek zegt het werk van Michael Wolf niet te kennen.

Dat geldt ook voor de schilder zelf. Van Lith erkent dat hij sinds zijn academietijd beïnvloed is door de schilderijen van Beekman, maar zegt de naam Michael Wolf nu voor het eerst te horen. Hij zegt ter inspiratie afbeeldingen op internet te zoeken. ''Het begint met een fascinatie voor de waarneming. Via Google verzamel ik afbeeldingen, daar ga ik mee aan de slag. Het gaat me dan niet meer om de namen.''
Michael Wolf betwijfelt die werkwijze: ''Ik vermoed dat hij ze uit mijn boek Hong Kong Front Door/ Back Door heeft gehaald, want de versies die hij schilderde staan niet op internet.''
De schilder is geschrokken van de commotie. Hij denkt dat zijn werk een andere kant zal opgaan. ''Ik zoek nu meer de abstractie op, zodat je de oorsprong van de beelden minder ziet.'' (KEES KEIJER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden