Interview

Pinda*, een eenmalige glossy met indopower

In een oplage van 30.000 exemplaren ligt sinds deze week Pinda* in de kiosk. Het blad dat zichzelf ‘de glossy met een Indisch tintje’ noemt, belooft op de cover ‘166 pagina’s indopower’. 

Een keur aan bekende indo’s werkte mee aan Pinda*.

Op Twitter lanceerde Theodor Holman onlangs de term ‘tot pinda gemaakte’.

Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur: “Haha, die is leuk. Er is wel discussie over: is pinda een geuzennaam of een scheldwoord? Ik zeg: het is het allebei. Maar ik ben van 1965 en opgegroeid in Nederland. De mensen van de eerste generatie, die gedwongen naar het vaderland repatrieerden en daar voor pinda werden uitgemaakt, zullen er anders over denken. Voor latere generaties werd het een geuzennaam. Het begrip indo heeft een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. In Nederlands-Indië werd er een lagere sociale klasse mee aangeduid. Hier in Nederland zijn mensen er juist trots op om indo te zijn.”

Veel Nederlanders denken dat indo een afkorting van Indonees is.

“Onder meer daarom hebben we Pinda* gemaakt. Indo is een afkorting van Indo-Europees. Vroeger gingen er alleen Europese mannen naar Nederlands-Indië. Dat leidde al snel tot contacten met Aziatische vrouwen en daaruit ontstond een nieuwe bevolkingsgroep van mensen met dubbel bloed, de indo’s. De kolonie was zo ingericht: bovenaan stonden de Nederlanders, dan kwamen de indo’s en dan de Indonesiërs, of zoals men toen zei: de inlanders.”

U schrijft in Pinda* dat twee miljoen Nederlanders banden hebben met Nederlands-Indië en Indonesië.

“Het zijn cijfers van het ministerie van VWS. Het lijken er veel, maar het gaat om diverse groepen: indo’s natuurlijk, maar ook nazaten van volbloed Nederlanders die in de kolonie woonden. Verder vallen Molukkers er onder en Chinezen, die later als vermeende communisten van Indonesië naar Nederland kwamen. De Nederlandse militairen die in de late jaren veertig in Indië vochten, gingen daar ook relaties aan die tot kinderen leidden, dat is nog een groep.”

In Pinda* komen al die groepen aan bod. Hoe verhouden zij zich in het Nederland van nu tot elkaar?

“Tegenwoordig is er veel overlap en contact. Maar in de jaren vijftig hadden indo’s en Molukkers heel andere belangen en doelen. Molukkers wilden terug en een eigen republiek. Indo’s wilden juist Nederlander zijn.”

Op de cover van Pinda* staan bekende indo’s als Marion Bloem, Theodor Holman en de gezusters Klemann van Lois Lane. Had Geert Wilders daar ook tussen kunnen staan?

“Die geeft sowieso eigenlijk nooit interviews, maar al helemaal niet over zijn afkomst. De Indische Navorscher, het jaarboek van de Indische Genealogische Vereniging, heeft eens de stamboom van zijn familie gepubliceerd. Daar stond ook een foto van zijn oma bij: een overduidelijke indo. Theodor Holman heeft geprobeerd Wilders er over te interviewen, maar die wilde niet. Ik heb er een keer een artikel over gemaakt voor de eenmalige glossy Geert.

Is Pinda* ook een eenmalige uitgave?

“Ja. Ik liep al heel lang rond met plannen voor dit blad, het is uiteindelijk mede mogelijk gemaakt door een eenmalige subsidie van VWS. Verder is het gemaakt met goodwill, dat lukt nooit meer op zo’n manier.”

Pinda* is inhoudelijk en uiterlijk duidelijk geïnspireerd door Linda. Mag dat zomaar?

“Lang geleden heb ik bij ze aangeklopt met de vraag of zij het blad wilden maken. Dat is niet gelukt toen, maar ze vonden het prima dat ik het zelf ben gaan doen. De enige voorwaarde was dat ik de punt achter de naam van hun blad bij ons weg zou laten. Wij hebben er een asterisk van gemaakt. Binnen duikt die op als voetnoot. Begrippen die onduidelijk kunnen zijn voor mensen die geen Indische achtergrond hebben, worden onder een artikel uitgelegd.”

Pinda*, €6,95.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden