Plus

Piet Paris is al dertig jaar dé illustrator in modeland

Mode-illustrator Piet Paris zit dertig jaar in het vak en exposeert vanaf 19 mei in Naarden-Vesting met onverwacht werk. 'Ik zie opeens net zo veel schoonheid in een paardenbloem als in een Valentinojurk.'

Piet Paris Beeld Wouter van den Brink

Pieter 't Hoen (56), alias Piet Paris, exposeerde eerder bij galerie Allard Wildenberg Art Projects met grote, intuïtieve profielportretten. Meer dan de helft van de werken werd verkocht, onder andere aan het Centraal Museum Utrecht.

Wildenberg had hem destijds gevraagd uit zijn comfortzone te treden en ander werk te maken dan we van 's lands bekendste mode-illustrator gewend zijn. Dus was Paris een paar weekeinden 'op Herman Broodachtige wijze' loosgegaan. "Flink opladen van tevoren en dan met veel energie en wilde handgebaren, kwasten, kopietjes, stiften en ducttape tekeergaan."

Dit keer, nu de expositie samenvalt met zijn dertigjarig jubileum, koos Paris voor een doordachtere, rustigere aanpak en zien we wat hem zo geliefd maakt bij modetijdschriften, ontwerpers en commerciële opdrachtgevers (De Bijenkorf, Viktor & Rolf, Saks Fifth Avenue, de Japanse Vogue, Harper's Bazaar).

Trots is hij op de twee tekeningen van couturejurken van Valentino die de essentie laten zien van de Piet Paris-stijl: het reduceren van het ontwerp tot enkele lijnen. "Ik ben goed in editen, zie snel wat de kern is en pik er datgene uit wat ik het mooist vind. Dit keer was dat de rug."

Huilen, zo mooi
Lyrisch is hij over de Valentinojurk die de ellende die er momenteel in de modewereld 'te zien, te horen en te voelen is' overstijgt. "Die jurk gaat over originaliteit, over het verleggen van grenzen. Je voelt hoe ontwerper Pierpaolo Piccioli aan die jurk gewerkt heeft met zoveel integere bedoelingen. Dat hij heeft gezocht naar de perfecte vorm, kleurcombinaties en proporties die anders zijn dan normaal. Ik heb gehuild van begin tot einde."

In een wirwar van shows, zegt Paris dwars door alle decoratie eerst naar de grondvorm van een ontwerp te kijken, het silhouet. "Dan naar de proporties, hoe verhoudt de onderkant zich tot de bovenkant, links tot rechts en hoe verhoudt de breedte zich tot de lengte. Daarbij heb je te maken met diagonale, verticale en horizontale lijnen, dat zit allemaal in een jurk, die ook nog driedimensionaal is, dus ook nog eens een zijkant heeft en die vind ik soms interessanter dan de voorkant.

'Ik ben goed in editen, zie snel wat de kern is en pik er datgene uit wat ik het mooist vind' Beeld Piet Paris

Op de expositie komt ook een Marc Jacobs te hangen, eromheen alle mallen die Paris gebruikte om de tekening op te bouwen. Een Prada - 'niet meer te herkennen' - is er ook. "Ik ben fan van Miuccia Prada's werk dat af en toe te vreemd is voor woorden, maar ik wíl weten waarom ze dat dan in godsnaam doet."

En Dries van Noten, 'ook zo'n fenomeen' moét erbij. "Drie tekeningen, die moet ik dit weekeinde nog maken, dat weet mijn man nog niet." Die man is Marc Kwakman, business director van Studio Piet Paris. "Hij houdt dingen af, want ik kan niet zo goed nee zeggen, en hij is mijn klankbord."

Papiertje onder de taart
Na al die jaren werkt Paris nog steeds met klassieke tekenmaterialen, naast mallen en acrylverf aangebracht met een spray of verfroller.

"Die kocht ik altijd bij de Hema, tegenwoordig bij de Praxis want het liep qua kosten te veel uit de klauwen. Voor deze expositie heb ik er meer dan 120 rolletjes doorheen gejast." Hij werkt zo primitief en naïef mogelijk, liefst met knullige hulpmiddelen.

"Als ik een cirkel wil snijden dan pak ik een bordje uit de servieskast of ga met een jeneverglas in de weer om een hoofdje te snijden. Een lasercut leren rok van Alexander McQueen maak ik van een verknipt kantpapiertje, zo'n ding wat je normaal aantreft onder een taart. Daar heb ik natuurlijk enorm veel lol in."

Geheel onverwacht is daar nu, dankzij aanmoediging van de galeriehouder, een nieuw plezier bijgekomen. Hij tekende namelijk voor het eerst stillevens met sinaasappels, citroenen en paardenbloemen. "Het klinkt een beetje hoogdravend, maar ik heb me jarenlang verzet tegen het tekenen van fruit en aanverwante artikelen, omdat ik toch mode-illustrator ben. Maar al doende kreeg ik er zoveel plezier in."

"Kijk, dat naveltje in de sinaasappel vind ik het allerleukste. Er is goed over nagedacht waar ik dat kleine ronde balletje plaatste, want als ik dat bijvoorbeeld elders, aan de rand onderin, had gedaan, dan was die sinaasappel veel minder ruimtelijk geworden. Ik heb 'm ook licht met rode verf bespoten voor een beetje schaduw aan de onderkant. Zeg nou zelf, hoe leuk kun je het krijgen?"

Harper's Bazaar
Ook maakte hij driedimensionale tekeningen waarbij hij uit karton een fruitmand met inhoud en een raamkozijn sneed, alles op elkaar geplakt tot 'een hele dikke illustratie'.

"Ik zie opeens net zoveel schoonheid in een paardenbloem als in een Valentinojurk, een logische verklaring heb ik daar niet voor. Misschien heeft het met ouder worden te maken. Zo krijg ik steeds meer moeite met agressie. Ik kan ook niet meer naar films en series kijken waarin mensen worden doodgeschoten. Ik heb behoefte aan het maken van werk dat mooi, onschuldig, rustig en stil is."

Zijn passie voor mooie kleren kan hij tegenwoordig ook kwijt als creative director van Harper's Bazaar. "Ik heb naast het tekenen altijd iets anders nodig gehad, zoals de Arnhem Mode Biënnale en lesgeven aan ArtEZ, anders krijg ik teveel een tunnelvisie. En uiteraard fiets ik mezelf zo vaak mogelijk in het blad, er zit elke maand stiekem minstens één Piet Paris in."

Hij is vandaag in verband met het interview eerder vertrokken van een fotoshoot. Halverwege krijgt hij via whatsapp een resumé. De fotograaf blijkt onwel te zijn geworden. Paris, en hierin toont zich de vakidioot, appt terug: "Is het nog wel gelukt om die Fendilook over te schieten?"

Piet Paris Solo expositie - Galerie Allard Wildenberg Art Projects, Naarden-Vesting, 19 mei tot 14 juli.

Fiona Hering werkt voor Vogue Nederland.

Beeld Piet Paris
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden