PlusPS

Pien Stieglis: 'Ik wil nooit zeggen dat ik een 'modelijn' heb'

Pien Stieglis (28), van het kleurrijke, eclectische modelabel Stieglitz, slaat haar vleugels uit. Kers op de taart: een collectie met jeansmerk Denham.

Pien Stieglis: 'Ik geloof in een wereld neerzetten, iets wat meer is dan een jurk of een blouse'Beeld -

Op een regenachtige maandagmiddag in een pand vlak bij de Overtoom zit Pien Stieglis aan een grote witte tafel te werken in de opslagruimte van haar studio. De tafel ligt vol met inpakpapier, pakketjes en kleding, maar in de rekken achter haar hangt de laatste collectie, met militaire precisie als een regenboog gerangschikt op maat en kleur.

De jasjes, flared broeken en shirts zijn geïnspireerd op India: bloemen in pasteltinten, tijgerprints en druppelvormige bindi's vullen de ruimte. Maar over een paar dagen pakt ze haar koffers alweer voor een nieuw avontuur.

Stieglis groeide op in Het Gooi en verliet op haar zeventiende haar ouderlijk huis om Spaans te gaan studeren in Spanje. Bij terugkomst begon ze aan een studie toerisme en later waagde ze een poging aan de Toneelschool.

"Dat was het ook niet helemaal. Ik dacht, is dit het nu? Ik ben toen veel gaan schilderen en fotograferen, om het allemaal uit te vogelen. In die creativiteit voelde ik me prettig en ik begon veel stylingklussen te doen, van mode tot interieur," zegt Stieglis.

Haar eerste ontwerpavontuur kwam per toeval op haar pad. Stieglis: "Ik liep in Amsterdam-West langs een Turkse tapijtenwinkel. Voor vijftig euro kocht ik een stapel reststukken van Kelimtapijten en vond een mannetje in Friesland dat daar tassen van kon maken. Ik ontwierp tien stuks en daarna begon ik met leren tassen, geïnspireerd op een Ethiopische stam. Dat liep supergoed. Na een tijdje kreeg ik de vraag of ik ook kleding ontwierp. Waarom niet? dacht ik toen."

Modesnacks
Met haar collecties, die uitsluitend online worden ­verkocht onder het label Stieglitz, gaat Stieglis kriskras de wereld over. Twee keer per jaar gooit ze alles helemaal om en hopt ze naar een ander continent: de vorige collectie was een liefdesbrief aan India, nu is Cuba aan de beurt.

"Ik wil mensen altijd een beetje choqueren met iets nieuws. Ik wil met elke collectie een verhaal neerzetten, zodat je er echt ingezogen wordt. Ik heb kleuren, prints en een vibe in m'n hoofd. Daarna ga ik op zoek naar wat er bij dat gevoel past. Waar wil ik me deze keer in verdiepen? Zo begint het."

"Cuba is misschien een wat vreemde keus voor een wintercollectie. Mij is al gevraagd: 'Wat ga je dan doen? Het model een muts opzetten in de volle zon?' Maar ik houd me niet aan seizoenen. We brengen ook steeds meer 'snacks' tussen de collecties door," zegt Stieglis, terwijl ze een legergroen jasje met een Indiase godin op de rug ­omhoog houdt.

"Deze hebben we net binnen. Dat is het lekkere van online, we zijn niet afhankelijk van winkels en inkoopdeadlines."

Het merk heeft een cultstatus onder hoofdstedelijke ­modemeisjes - ook in landen als Engeland, Duitsland en de VS lopen liefhebbers weg met de kleurrijke, eclectische stukken van Stieglitz. Als kers op de taart lanceerde Stieglis deze maand een samenwerking met het Amsterdamse jeanslabel Denham.

Stieglis: "Zij hebben mij benaderd. Een goede vriendin van me doet daar de pr en liet mijn website aan Jason Denham zien. Zo ging het balletje rollen. Het is de eerste keer dat Denham samenwerkt met een vrouw, dat vind ik ook heel erg leuk. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar ik vond het juist een uitdaging om iets te maken voor een merk dat wat verder van mij af staat."

Kinderschetsen
De driedelige Stieglitz X Denham-collectie bestaat uit een spijkerjasje met vlechtwerk op de mouwen, een T-shirt met stiksels - het handelsmerk van Stieglitz - en, hoe kan het ook anders, een spijkerbroek.

"Op de broek zitten honderden stiksels. Alsof de drager een lange reis door India heeft gemaakt en de broek helemaal uit elkaar is gevallen en daarna weer is opgelapt," vertelt Stieglis. Haar collecties zijn dan wel geïnspireerd op stammen en volken, maar 'bohemian' vindt ze een vies woord. "Het moet geen Wereldwinkel worden, of een Greenpeace­collectie ofzo."

'Ik houd me niet aan seizoenen. We brengen ook steeds meer 'snacks' tussen de collecties door'Beeld Stieglitz

Een ontwerpster noemt ze zichzelf niet: "Ik verzamel van alles en breng voor een nieuwe collectie uren door in de bibliotheek. Ik verslind stapels boeken, dompel me helemaal onder in een cultuur en maak uiteindelijk een reis naar het land. Ik bedenk hoe de items eruit moeten zien, wat het gevoel moet zijn en maak dan een schetsje. Maar dat zijn eigenlijk meer kindertekeningen."

"Kim ­Jansen, de product developer, brengt alles wat in mijn hoofd zit op papier tot leven. Ik wil ook nooit zeggen dat ik een 'modelijn' heb. Dan voel ik me een mier. Ik geloof in een wereld neerzetten, iets waar je in kunt duiken. Iets wat meer is dan alleen een broek of een blouse."

Bed and breakfast
Deze week onthult ze haar nieuwste project: Stieglitz Suites. Een appartement aan het Amstelveld, waar je letterlijk in de wereld van Stieglitz stapt. Vol kunst, koffie­tafelboeken en designobjecten in de zo kenmerkende, kleurrijke stijl van het merk.

Het is een 'passieproject': "Samen met mijn vriend heb ik maandenlang elk weekend geklust. Het appartement is te huur als bed and breakfast, maar ook fotoshoots en feestjes zijn welkom," zegt Stieglis.

Waarom de keus voor een appartement in plaats van een winkel? Stieglis: "Ik vind een winkel niet nodig. Dan wordt het zo onpersoonlijk. Ik wil dat het echt blijft. In de studio komen de hele dag mensen binnenwandelen om de kleding te bekijken en te passen - ik zit er middenin, dat vind ik heerlijk."

"Ik hoef geen winkels in alle landen van de wereld en collecties met honderd verschillende items. De collectie bestaat nu uit zo'n dertig stuks. Dat vind ik ook genoeg, alleen het volume gaat omhoog. Ik hoef geen Zara te worden, maar de vleugeltjes gaan uit!"

De Stieglitz X Denham-collectie is verkrijgbaar in de Denham stores en online op www.stieglitz.nl.

Pien Stieglis: 'Ik vind een winkel niet nodig. Dan wordt het zo onpersoonlijk'Beeld Lookbook Stieglitz
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden