PlusFilmrecensie

Picciridda : verlies van kinderlijke onschuld in het vroegere Sicilië

Ondanks een sterk begin stelt Picciridda, van regisseur Paolo Licata, teleur door prioriteit te geven aan de impact die de gebeurtenissen hebben op de kijker, in plaats van op de personages.

Picciridda

“Ze denken dat vrouwen minder lijden dan mannen,” zegt de elfjarige Lucia in het begin van Picciridda (Alone with her dreams) tegen een vriendin. De rest van het impressionistische Italiaanse drama, waarin we te zien krijgen hoe alle vrouwen van een Italiaanse familie gruwelijkheden moeten verduren, lijkt te zijn gemaakt om het tegendeel te bewijzen.

De eerste speelfilm van schrijver-regisseur Paolo Licata speelt zich af in het Sicilië van de jaren zestig. Bekeken door de ogen van Lucia, die door haar ouders bij haar oma is achtergelaten, vertelt de verfilming van het gelijknamige boek op een wat oppervlakkige manier hoe ze in dit ene jaar bij haar oma haar kinderlijke onschuld verliest.

De familie van Lucia wisselt weinig woorden – haar oma is een strenge vrouw die geen tegenspraak duldt en de telefoongesprekken met haar ouders, die met haar broertje naar Frankrijk zijn verhuisd in de hoop op een beter leven, zijn duur en zeldzaam. De binnenwereld van de jonge Lucia wordt overgebracht aan de hand van het camerawerk, dat ­wisselt tussen wankele hand-held footage, dynamische close-ups en fish-eyebeelden.

Het verhaal wordt via beelden van handen verteld: de vervlochten handen van Lucia en haar moeder, die ze niet los wil laten; de harde grip van haar oma, bijgenaamd ‘de generaal’; en de vrijgevige handen van haar oom, die haar geld toestopt maar met wie ze geen contact mag hebben.

Ondanks een sterk begin stelt Picciridda teleur door prioriteit te geven aan de impact die de gebeurtenissen hebben op de kijker, in plaats van op de personages. De climax komt vrijwel aan het einde, wanneer een trauma­tische gebeurtenis langbewaarde familiegeheimen blootlegt. Zo wordt trauma vooral gebruikt voor een ­narratieve onthulling, waardoor de emotionele geladenheid van de gebeurtenissen een dramatisch shockeffect heeft, maar er weinig tijd overblijft om de gevolgen ervan uit te werken.

Picciridda

Regie Paolo Licata
Met Tania Bambaci, Marta Castiglia, Nicoletta Cifariello
Te zien in City, Filmhallen, Tuschinski 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden