Picasso naast de oude meesters die hem inspireerden

Verre et pichet van Picasso Beeld
Verre et pichet van Picasso

PARIJS - Picasso, kunstenaar hors norme, zoals de Fransen zeggen, krijgt vanaf oktober in Parijs een presentatie hors norme. Zijn werk zal naast de oude meesters hangen die hem inspireerden.

De presentatie valt uiteen in drie afzonderlijke tentoonstellingen, die alle van 8 oktober tot 2 februari volgend jaar te zien zullen zijn in het Grand Palais, het Musée du Louvre en het Musée d'Orsay. Picasso et les maîtres heet het mega-evenement waarvoor het megabudget van 4,37 miljoen euro is uitgetrokken. Alleen al het Grand Palais, waar het leeuwendeel van het oeuvre van Pablo Picasso (1881-1973) aan dat van de oude meesters wordt gehaakt, verwacht meer dan 480.000 bezoekers, ruim 4000 per dag.

In het Grand Palais worden 210 werken tentoongesteld waarnaar Picasso heeft gewerkt, van El Greco, Goya, Titiaan, Rembrandt, Chardin en David tot Gauguin en Van Gogh. In het Louvre zal Picasso's fascinatie voor Delacroix aan de orde komen en in het d'Orsay zal de relatie tussen Manet en Picasso centraal staan.

Picasso et les maîtres komt niet helemaal uit de lucht vallen. Picasso liep als uitvinder van het kubisme met Georges Braque (1882-1963) weliswaar voor de troepen uit, hij noemde zichzelf graag ook de 'erfgenaam van Rembrandt, Velázquez, Cézanne, Matisse'. Van meet af aan mat hij zich met de traditie. Toen veel kunstenaars nog experimenteerden met vorm, kleur, lijn en materiaal, maakte Picasso in de jaren dertig van de vorige eeuw heel ouderwets ogende, neoclassicistische werken. En toen de neo-avantgardes in de jaren vijftig, zestig en zeventig de kop opstaken, maakte hij grote series werken naar bijvoorbeeld Delacroix' Femmes d'Alger, Velázquez' Las Meninas en Manets Déjeuner sur l'herbe.

Ook daarmee was Picasso een voorloper, omdat die praktijk onder kunstenaars gemeengoed is geworden. Dat zijn werk nu naast zijn bronnen komt te hangen is een trend, veel musea van oude kunst laten zien dat de hedendaagse kunst vaak een moderne variant is van een oud idee. Het Louvre koppelde eerder al het werk van onder anderen Anselm Kiefer en Jan Fabre aan dat van de oude meesters in de collectie. Naadloos op die ontwikkeling sluit ook de schedel met diamanten van Damien Hirst aan, die vanaf november in het Rijksmuseum staat te glimmen in de nabijheid van zeventiende-eeuwse vanitasschilderijen.

Kaarten voor de tentoonstelling in het Grand Palais via www.rmn.fr

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden