Picasso en zijn leermeesters schitteren in Parijs

Parijs wijdt dit najaar drie tentoonstellingen aan Picasso en de schilders die hem inspireerden, met meesterwerken van onder anderen Rembrandt, El Greco en Manet. Critici zien een hoog Asterix-gehalte in het evenement.

Van de economische crisis is in de Franse kunstwereld nog weinig te merken. Kosten noch moeite werden gespaard om dit najaar ruim tweehonderd, veelal internationaal beroemde meesterwerken van Picasso en zijn leermeesters, bij elkaar te brengen in Parijs. Een zelfportret van Rembrandt, de naakte Olympia van Manet, L'Arlésienne van Van Gogh: zelden waren onder één dak meer belangwekkende schilderijen te zien.

Het overzicht van Picasso en zijn inspiratiebronnen is driedelig. De hoofdtentoonstelling vindt plaats in de expositieruimte Grand Palais. Het Louvre en Musée d'Orsay herbergen ieder een kleinere tentoonstelling. De totale kosten worden geraamd op ruim vier miljoen euro, één van de duurste evenementen ooit in de Parijse museumwereld. Net als de organisatie moet ook de bezoeker diep in de buidel tasten: 26 euro voor een passe-partout. Daarbij moet de kunstminnaar zich ook nog eens haasten, want het toegangsbiljet is slechts één dag geldig.

De tentoonstelling in het Grand Palais laat zien hoe Pablo Picasso (1881-1973) zich op verschillende manieren liet inspireren door illustere voorgangers en tijdgenoten. El Greco's 'Sint-Maarten en de bedelaar' (1597-1599), een naakte man naast een ruiter op een wit paard, werd drie eeuwen later bij de jonge Picasso 'Jongen die een paard begeleidt' (1905-1906). Het witte paard, de harmonie tussen mens en dier en de lange verticale silhouetten wijzen op de invloed die El Greco uitoefende op Picasso.

Tijdgenoten als de Franse schilders Cézanne, Gauguin en Degas waren tegenvoorbeelden, die hem hielpen los te komen van de traditionele meesters. Hun invloed is te zien in het vroege zelfportret 'Yo Picasso' (Ik Picasso), waarin de 19-jarige Pablo al blaakt van zelfvertrouwen.

Vanaf de jaren vijftig leefde Picasso zich uit met het kopiëren van werken die hem inspireerden. 'Las Meninas' van Velazquez - ondanks talrijke pogingen bleef het origineel in het Prado in Madrid - bleek een onuitputtelijke bron van inspiratie, net als de 'Sabijnse maagdenroof' van Poussin.

Een 'kopie' betekende bij Picasso niet dat hij alle elementen van het origineel overnam. Hij schilderde wat hem uitkwam, koos voor een ander perspectief, liet personages weg of hij kleedde ze uit. Hij reconstrueerde eigen werken, met respect voor het origineel, maar ook met ironie. Een badende vrouw van Rembrandt inspireerde Picasso tot 'La pisseuse'.

De kleinere exposities in Musée d'Orsay en het Louvre zijn casestudies van Picasso's reproducties van meesterwerken. Orsay toont 14 van de 26 kopieën die Picasso maakte van 'Le déjeuner sur l'herbe' van Manet. Het Louvre, waar Picasso in 1971 als eerste levende kunstenaar vertoond werd, doet hetzelfde met 'De vrouwen van Algiers' van Delacroix.

Ook 35 jaar na zijn dood blijft Picasso goed voor de nodige opschudding en kritiek. Alweer Picasso, klinkt het van meerdere kanten. De krant Libération vergelijkt de lancering van de exposities met die van een nieuwe film of een stripverhaal van Asterix, waarbij de laatste jaren veel herrie wordt gemaakt voor zeer teleurstellende producten.

Concurrent Le Monde betreurt het dat de organisatie er eerder voor lijkt te hebben gekozen een zo spectaculair mogelijke selectie schilderijen bijeen te brengen, dan voor een serieuze studie naar de manier waarop grote meesters Picasso beïnvloed hebben. ''Liever spektakel dan analyse", vindt de krant. Het publiek smult ervan, blijkt uit de massale toeloop van de eerste dagen. (OLIVIER VAN BEEMEN)

Drie keer Picasso in Parijs, tot 2 februari 2009: Picasso et les maîtres, Grand Palais, dinsdag gesloten, 12, euro Picasso-Manet, Musée d'Orsay, maandag gesloten, 9,50, euro Picasso-Delacroix, Louvre, dinsdag gesloten, 9, euro Passe-partout, één dag geldig, 26 euro. Meer Frankrijk: www.parijsblog.nl

De expositie in Grand Palais in Paris is vorige week geopend. Foto EPA/Yoan Valat Beeld
De expositie in Grand Palais in Paris is vorige week geopend. Foto EPA/Yoan Valat
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden