PlusMusicalrecensie

Pia Douwes overtreft Meryl Streep in over de top musical The Prom

Emma, een lesbische leerling in het conservatieve deel van Amerika, mag van de ouderraad haar vriendin niet meenemen naar het eindexamenfeest. In musical The Prom gaan vier Broadwaysterren op hun retour dat vuurtje flink opstoken om er zelf beter van te worden.

Patrick van den Hanenberg
Pia Douwes speelt in The Prom de afgeschreven Broadwaydiva Dee Dee Allen. Rogier Komproe speelt schoolhoofd Mr. Hawkins. Beeld De Graaf & Cornelissen Entertainment
Pia Douwes speelt in The Prom de afgeschreven Broadwaydiva Dee Dee Allen. Rogier Komproe speelt schoolhoofd Mr. Hawkins.Beeld De Graaf & Cornelissen Entertainment

Plak de kleine arrogante gebaartjes, de neerbuigende gezichtsuitdrukkingen en bijtende zinnetjes van Pia Douwes als de afgeschreven Broadwaydiva Dee Dee Allen achter elkaar en je hebt geweldig studiemateriaal voor theateropleidingen. Ook psychiaters zullen daar hun voordeel mee kunnen doen. Wat is die vrouw geweldig in The Prom. Daar kan Meryl Streep nog een puntje aan zuigen in de filmversie van deze musical, die Netflix vorig jaar uitbracht.

Natuurlijk zijn de schrijvers Chad Beguelin en Bob Martin tot aan de rand van geloofwaardigheid gegaan bij het neerzetten van de vier narcistische Broadwayartiesten – en bij Dee Dee Allen er zelfs behoorlijk overheen – maar dat is wel nodig om deze boodschapperige musical verteerbaar te houden. Ook de opgewekte, veelkleurige muziek van Matthew Sklar, die loopt van bubble gum via rock naar pseudogospel, houdt de tamelijk hysterische musical op de been.

De musical is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat in 2010 in het stadje Fulton in Mississippi speelde. Toen waren het wat lokale beroemdheden die de gediscrimineerde lesbische student steunden. Voor de smakelijkheid van de theaterversie in New York werd daar een groepje uitgerangeerde musicalartiesten van gemaakt.

Nieuw leven

De matig succesvolle productie kreeg een nieuw leven door de film, waarin naast Streep nog een paar kanonnen staan, zoals de Britse comedian en tv-presentator James Corden en Nicole Kidman. De laatste speelt een verontwaardigd sterretje dat maar niet gepromoveerd wordt van chorusgirl tot hoofdrol in de musical Chicago.

Joke de Kruijff maakt van die rol een goedgebekte Amsterdamse actrice. Dat is misschien een beetje maf voor deze Amerikaanse setting, maar dat soort dingen werken wel. Net als kleine Nederlandse grapjes, zoals een verwijzing naar de rol van Pia Douwes in de musical Elisabeth. Jurrian van Dongen heeft in zijn soepele vertaling de juiste mix gevonden van humor en ambachtelijk mooie zinnen met speels rijm.

Er zijn zat verrassingen in deze musical. Bijvoorbeeld de vloeiende dans van Dennis Willekens als de oversized acteur Barry, die een jeugd heeft gehad die wel dicht in de buurt komt van de lesbische Emma. Rogier Komproe als het schoolhoofd, die vol vuur de strijd aangaat met de ethisch angstige ouderraad en die ook Dee Dee in de hoek weet te krijgen. Het Bob Fosse-achtige nummer Zazz, waarin De Kruijff wat fysieke lessen geeft aan Emma om steviger over te komen.

En dan zeker ook Juliëtte van Tongeren als Emma. Zij studeerde twee jaar geleden af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en is een groot talent. Als ze haar beltstem opzet klinkt het nog wat geforceerd, maar als actrice en in de wat gelijkmatiger nummers – heel prettig dat ze zelf ook gitaar speelt in haar coming-out lied dat ze online zet – staat ze als een huis.

The Prom

Door De Graaf & Cornelissen Entertainment
Gezien 26/9 in Nieuwe Luxor, Rotterdam