PlusGallery Viewer

Philippa van Loon: ‘Ik koop gelukkig met mijn eigen geld’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Kunstenaar en verzamelaar Philippa van Loon (55) groeide ermee op, zowel van vaders- als moederskant.

Iris van Dongen, Uschikake (2017), galerie Stigter Van Doesburg.Beeld Gallery Viewer

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst is mijn favoriete universele taal: het gaat niet per se om woorden maar om beelden en verbeelding, om associatie en imaginatie. Het is voor mij een soort manna, goddelijk voedsel, dat alles kan uitdrukken op de meest verrassende en diepgaande manier.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Al vroeg ben ik met kunst en kunstenaars in aanraking gekomen, via mijn vader, die Museum Van Loon oprichtte, een museum vol oude meesters en eeuwenoude kunstwerken, en via mijn moeder, die een hedendaagse kunst galerie runde. Ik voelde me al heel jong aangetrokken door kunstenaars. Ik ben naar de kunstacademie in Londen gegaan, en maak nog steeds eigen werk.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Ik houd in de gaten wat er voor tentoonstellingen er in musea, in galeries en in instituten plaatsvindt. Ik kijk ook veel op Instagram, om te zien wat er overal ter wereld gebeurt, gemaakt en tentoongesteld wordt.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Een groot retrospectief vind ik gaaf, zoals Antony Gormley in de Royal Academy of Arts in 2019. Verder kijk ik overal waar maar kunst is: op beurzen, in galeries, bij open dagen van de Rijksakademie of De Ateliers.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Ik heb geen vast patroon in mijn aankoopbeleid, hoewel ik het erg moeilijk vind om me in te houden tijdens beurzen zoals Unseen of Art Rotterdam. Er is altijd wel iets (vaak meerdere werken!) dat ik graag wil kopen, dus gebeurt dat dan ook.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Ik koop soms direct van de kunstenaar, als ik die ken, maar ik koop ook graag in galeries. Ik bewonder het werk dat een galerie doet en vind dat ze gesteund moeten worden.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik mag gelukkig zelf bepalen wat ik koop, want dat doe ik met mijn eigen centen! Ik vind het wel belangrijk dat mijn man en mijn kinderen het werk mooi vinden, maar tot nu toe is nog niets tegengehouden…”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Ik ben al jaren bevriend met Diana Stigter, al sinds zij en Annet Gelink de Bloom galerie hadden. Ik ga ook graag bij Akinci kijken, want ik vind dat zij interessante en diverse jonge kunstenaars tonen, en hetzelfde geld voor Lumen Travo. Bij Caroline O’Breen kijk ik graag, want ze toont kunstenaars die met het medium fotografie werken, maar geen klassieke fotografen zijn.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Als ik de loterij zou winnen, zou ik een grote verzameling van vrouwelijke kunstenaars aanleggen, met als numero uno Louise Bourgeois, gevolgd door Sophie Calle, Marlene Dumas, Rineke Dijkstra, Tracey Emin, Joana Vasconcelos, Sarah Lucas, Rebecca Horn, Marina Abramović… en nog vele anderen.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Ik vind het werk van Laurence Aëgerter erg goed, het is altijd verrassend en conceptueel gezien super interessant.”

“Iris van Dongen maakt ook op een prachtige manier – en met gemengde technieken – eigentijdse portretten, met referenties aan kunsthistorische werken.”

“Melanie Bonajo vind ik een van de interessante jongere kunstenaars. Haar universum is totaal uniek en verfrissend vrij, en toch vol met referenties aan allerlei soorten culturen en maatschappelijke verschijnselen.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden