Plus

Peter van der Vorst wacht een zware klus bij RTL

Peter van der Vorst wacht een zware klus als nieuwe programmadirecteur van RTL. John de Mols Talpa koopt de zender leeg, on-demanddiensten lokken de kijker weg.

Peter van der Vorst wacht een helse klus als ­RTL-directeur. Beeld Renate Beense

Het hing al enige tijd in de lucht, maar is nu officieel: Peter van der Vorst wordt de nieuwe programmadirecteur van RTL. Per 1 maart volgt hij de vorig jaar vertrokken Erland Galjaard op. Van der Vorst komt allerminst in een gespreid bedje terecht.

Van der Vorst wordt als 'directeur content en marketing' verantwoordelijk voor de programma's op alle televisiezenders van RTL Nederland en voor de digitale platformen zoals Videoland. Kort gezegd luidt zijn opdracht: zorg ervoor dat er meer kijkers komen en zie zelf maar hoe je het doet.

Twan Huys
Dit zal niet makkelijk zijn, want RTL verkeert al geruime tijd in zwaar weer. Deels komt dat door een reeks geflopte programma's, waarvan het debacle rond RTL Late Night het meest pregnante voorbeeld is.

Na het gedwongen vertrek van Humberto Tan is de latenightshow met Twan Huys van de regen in de drup beland: de kijkcijfers zijn ronduit dramatisch. Hard ingrijpen lijkt onvermijdelijk, maar durft Van der Vorst daar als nieuwe programmadirecteur zijn vingers aan te branden?

Een ander probleen is de exodus van televisiesterren en -formats die de afgelopen paar maanden op gang is gekomen en nog lang niet ten einde is. De keiharde strijd die is losgebarsten tussen RTL en John de Mols Talpa resulteerde in de ene na de transfer naar SBS.

Gordon ging, Johnny de Mol ging, het VI-trio ging en vorige maand deelde De Mol met de overstap van Wendy van Dijk en zijn zus Linda de pijnlijkste tik uit.

Wellicht nog verontrustender dan het vertrek van populaire presentatoren is dat De Mol ook goedscorende en door hem bedachte programma's mee wil nemen, zoals The Voice of Holland. Of die show, die nog steeds mateloos populair is, ook daadwerkelijk naar SBS gaat, wordt op dit moment uitgezocht door een team juristen, maar bij RTL zullen ze er niet gerust op zijn.

Ouwe lul
Maar de grootste bedreiging voor RTL komt van buiten Nederland. Door de populariteit van Netflix en YouTube wordt het steeds moeilijker om vooral jongeren te enthousiasmeren voor lineaire televisie.

RTL maakte de afgelopen jaren grote stappen met zelfgeproduceerde en goed ontvangen series die op Videoland verschenen, zoals Mocro Maffia en Judas, maar kan qua aanbod nog lang niet op tegen de overzeese concurrenten.

Van der Vorst is zich bewust van die bedreigingen.

Eind 2017 zei Van der Vorst in Het Parool over de snelle verandering in het mediagebruik van jongeren: "Wat dat betreft ben ik een ouwe lul. De nieuwe generatie klopt op de deur en denkt sneller (...) De mensen die naar lineaire televisie kijken, lopen weg naar andere platformen en wij moeten proberen ze daar ook te bedienen."

Aan de touwtjes trekken
Van der Vorst, die politicologie heeft gestudeerd en wiens carrière is begonnen bij de Gaykrant, werkt sinds 1995 in de televisiewereld. Aanvankelijk als verslaggever voor Showtime en RTL Actueel, daarna jarenlang als koningshuisexpert van RTL Boulevard. In 2009 richtte hij zijn eigen productiehuis Vorst Media op, dat in 2015 werd overgenomen door Talpa Media.

Per 1 januari 2020 stop Van der Vorst met zijn activiteiten voor Vorst Media en legt hij ook zijn taken als presentator neer. Het komende jaar zal Van der Vorst nog wel op televisie te zien zijn als presentator van Verslaafd, Married at first sight en Van der Vorst ziet sterren, maar daarna zal hij vooral achter de schermen aan de touwtjes trekken.

Van der Vorst weet waar hij aan begint. Niet voor niets noemde hij het maandag een 'enorme eer én uitdaging om in deze turbulente mediatijden inhoudelijk verantwoordelijk te zijn voor alle zenders en online platformen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden