PlusFilmrecensie

Peter Dinklage schittert in nieuw kostuumdrama Cyrano

Het nieuwe kostuumdrama Cyrano is ongegeneerd romantisch en theatraal en balanceert op het randje van kitscherigheid, zonder daar overheen te kukelen.

Elise van Dam
Roxanne (Haley Bennett) en Cyrano (Peter Dinklage) in Joe Wrights nieuwe kostuumdrama Cyrano. Beeld Peter Mountain
Roxanne (Haley Bennett) en Cyrano (Peter Dinklage) in Joe Wrights nieuwe kostuumdrama Cyrano.Beeld Peter Mountain

Het verhaal van Cyrano de Bergerac is sinds het oorspronkelijke toneelstuk uit 1897 veelvuldig opgevoerd en verfilmd. Voor zijn versie baseerde regisseur Joe Wright zich op de door Erica Schmidt geschreven en geregisseerde musical uit 2018 met Peter Dinklage als Cyrano en Haley Bennett als Roxanne, die hun rollen in de film opnieuw oppakken.

Wat meteen opvalt: Cyrano is dit keer níet uitgerust met een abnormaal grote neus; zijn geringe postuur is hier de bron van (zelf)spot. Het is een aanpassing die werkt. Die neus heeft nogal de neiging alles te overschaduwen, iets waar de Steve Martinkomedie Roxanne geestig op inspeelde.

Terwijl het uiteindelijk natuurlijk niet om die neus gaat, maar om het verlammende minderwaardigheidsgevoel dat Cyrano doet zwijgen over zijn liefde voor Roxanne. In plaats van zijn eigen liefde uit te spreken, souffleert Cyrano die van de knappe Christian de Neuvillette (de immer sympathieke Kelvin Harrison Jr.), die zich geen raad weet met woorden.

Dinklage draagt de film, schakelend tussen spitsvondige bravoure en kwetsbaarheid. Ook Bennett overtuigt met haar heldere zangstem als de levenslustige Roxanne. De liedjes, geschreven door leden van de band The National, worden zelden echt memorabel, maar werken in hun moderniteit prettig anachronistisch.

Met Cyrano keert regisseur Joe Wright terug naar de hunkeringsvolle kostuumdrama’s waarmee hij met verfilmingen van Pride and Prejudice en Atonement naam maakte.

Met zijn typisch zwierige regiestijl verbeeldt Wright een zeventiende eeuw vol witte pruiken, strakke korsetten en geschminkte gezichten. Deze Cyrano is ongegeneerd romantisch en theatraal en balanceert op een randje van kitscherigheid waar Wright eerder met zijn Peter Pan-film Pan overheen kukelde. Op een paar wankele momenten na gebeurt dat in Cyrano niet, met dank aan een script en vooral hoofdrolspeler die Cyrano verankeren in de herkenbare breekbaarheid van onbeantwoord verlangen.

Cyrano

Regie Joe Wright
Met Peter Dinklage, Haley Bennett, Kelvin Harrison Jr.
Te zien in City, Filmhallen, De Munt, Studio/K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden