Plus Ten Slotte

Peer Mascini (1941-2019): ondanks veel rollen vooral bekend van tv-reclame

AMSTERDAM - Acteur Peer Mascini is overleden Mascini was 78 jaar oud. Beeld ANP Kippa

Je kunt als acteur nog zoveel sterren uit de hemel acteren, als je met je hoofd in een zeer succesvolle televisiereclame te zien bent, zal het díe rol zijn waardoor Nederland je blijvend zal herinneren.

En dus werd Peer Mascini op straat vooral herkend als de man uit de reclamespots van de Melkunie, terwijl hij onder zeer veel meer ook speelde in Entree Brussels (1978) en Zie de Mannen Vallen (1979) van het muziektheatergezelschap Hauser Orkater, in Onbegonnen Werk van Theatergroep Carver en onvergetelijke karakterrollen neerzette in tientallen films, waaronder De Lift van Dick Maas, Abel van Alex van Warmerdam en Blind Date van Theo van Gogh.

In de Melkuniereclames schitterende hij met een zwartbonte koe genaamd Hedra Lize 255, die in een zwembad van de duikplank springt. De punchline nestelde zich daarna diep in het collectieve geheugen: ‘Ik had nog zo gezegd, geen bommetje!’

Dat ‘bommetje’ achtervolgde hem sindsdien overal en altijd. Er was geen ontkomen aan, ook niet op vakantie in het buitenland. Stond hij net lekker de piramides in Egypte te bewonderen, zich heerlijk anoniem wanend, klonk er opeens een Nederlandse stem achter hem: ‘Geen bommetje!’

Ongetwijfeld was dat soms ergerlijk, maar de andere kant van de medaille was dat hij van die reclame-inkomsten prettig kon leven. Het werd op den duur zelfs zijn enige bron van inkomsten.

Wereldvreemde verbazing

Met zijn gebeeldhouwde hoofd, zijn lange grijze, achterovergekamde haar en vooral zijn stem en zijn bijna parodistisch bekakte accent was hij in films en daarbuiten een markante verschijning. Maar een klassieke acteur was hij niet. Hij had grote moeite teksten te onthouden. Regisseur Hans van Rijs, die hem voor de Melkuniespotjes vroeg, liet Mascini pas op de dag van de opnames het script zien. “Dus eigenlijk had hij geen flauw idee waar hij mee bezig was.” Misschien dat dit de mooie, licht verwarrende permanente wereldvreemde verbazing die hij in zijn teksten als tweede laag liet doorklinken verklaart. Hij wás vaak verbaasd – over zijn tekst namelijk.

Hij was ook dodelijk onzeker. Wilde voortdurend horen dat hij het goed deed, maar hier zal hij als kunstenaar niet alleen in staan.

Bij de Melkunie wilde ze al na één filmpje van hem af. Hij sprak te bekakt voor zoiets simpels als melk. Van Rijs volhardde. “We kozen hem omdat hij een rare kwast was.”

Van Rijs intuïtie had het bij het rechte eind. In 2000 werd Mascini uitgeroepen tot reclameheld van de eeuw.

Vaderfiguur

Mascini werd geboren in Heemstede in een gezin dat hij als nogal doorgeslagen katholiek beschreef. Zijn schooljaren waren geen succesverhaal. Ook op de Amsterdamse Toneelschool moest hij voortijdig vertrekken. Toch ging hij acteren, bij Hauser Orkater, bij het Werktheater, Carver en in vele Nederlandse speelfilms, waaronder No Trains, No Plains, Het Veertiende Kippetje, Jezus was een Palestijn en, als een van zijn eerste rollen, zijn bijdrage aan Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming (1975) als nozem die in een snackbar een oude man pest en in elkaar slaat.

Mascini’s mooiste rol kan heel goed die van Pom in Blind Date zijn geweest, waarin regisseur Theo van Gogh hem boven zichzelf liet uitstijgen. “Het gekke was dat hij als een vaderfiguur voor me was, hoewel ik een stuk ouder ben dan hij. Hij straalde zoveel rust uit, ik had steeds het idee dat het wel goed kwam,” zei Mascini over Van Gogh.

Voor de rol van Pom kreeg hij in 1996 een Gouden Kalf. Het jaar daarop mocht hij een Gouden Loeki in ontvangst nemen voor het Melkunie-reclamespotje.

Er was geen ontkomen aan dat ‘bommetje’.

Peer Mascini is gisternacht overleden. Hij is 78 jaar geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden