Update

PC Hooftstraat trekt 32 procent minder klanten

De kroon spant het centrum van Hoogeveen. Daar nam het bezoekersaantal met 41 procent af. Maar ook de P.C. Hooftstraat in Amsterdam doet het niet best (min 32 procent). Foto ANP/Lex van Lieshout

AMSTERDAM - De PC Hooftstraat staat op een dramatische tweede plaats in een rapport over Nederlandse winkelstraten waar de klandizie afneemt. De chique straat 'scoort' 32 procent minder publiek dan bij eerdere tellingen, twee tot drie jaar geleden.

De schuld kan hiervoor niet bij de crisis worden gezocht, aldus directeur Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus, dat de cijfers bekend heeft gemaakt. De laatste tellingen zijn namelijk uitgevoerd in de herfst, kort voor het uitbreken van de financiële malaise.

De periode van het grote funshoppen lijkt voorbij, concludeert Zandbergen. Veel mensen oriënteren zich volgens hem op internet voordat ze iets kopen - en ook dat gebeurt steeds vaker online. Kocht men twee jaar terug nog voor 3,8 miljard euro aan spullen via het internet, vorig jaar liep dat bedrag op tot vijf miljard.

Ook worden boodschappen meer dan vroeger buiten de stad gedaan, bij bouwmarkten, tuincentra en woninginrichters.

Er zijn ook locaties die zich wel goed weten te handhaven of zelfs meer bezoekers trekken. Dat zijn vooral de winkelkernen van gemeenten met een sterke regiofunctie en een uitgebreid winkelaanbod, zoals Deventer en Emmen.

Zandbergen schat dat het kooppubliek in winkelstraten gemiddeld tien procent is gedaald. En hij voorziet geen verbetering. Door de hausse aan internetwinkelen ziet hij in de toekomst steeds meer zaken verdwijnen en zullen er, vreest hij, weinig steden overblijven waar het winkelbestand niet door deze ontwikkeling zal worden aangetast - er zal leegstand komen.

Opmerkelijk is dat winkeliers zelf denken dat ze de barre tijden wel aan kunnen, blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo onder zeshonderd middenstanders. De economische crisis van nu zal volgens de winkeliers vooral de grote ketens en multinationals treffen.

Er is wel angst voor een lager bestedingspatroon en minder klanten, maar door bijvoorbeeld uitbreiding van het assortiment, aanbiedingen en flexibele openingstijden denken de ondervraagde middenstanders het hoofd boven water te kunnen houden. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden