Theater

Pavements of Gold is een stadssprookje voor de hele familie

Familievoorstelling Pavements of Gold is een sprookje over een meisje uit de Bijlmer met een universele boodschap. Regisseur Wieke ten Cate: ‘In een ogenschijnlijk alledaagse setting gebeuren magische dingen.’

Cherella Gessel speelt Angel, een meisje dat moedig en eigenzinnig op zoek gaat naar antwoorden. Beeld Sanne Peper

Angel heeft alles wat ze nodig heeft. Een vader die voor haar zorgt, familie en vrienden in de buurt en tosti’s met pindakaas en banaan binnen handbereik. Op een ochtend vindt ze een tekening van zichzelf als baby. Als ze vraagt aan haar vader wie de tekenaar is, blijft hij stil. Hij wil het haar niet vertellen. Daarom gaat ze zelf op zoek naar de mysterieuze persoon die haar vastlegde op papier.

Angels zoektocht is de rode draad in Pavements of Gold, de familievoorstelling van De Toneelmakerij in de regie van Wieke ten Cate. “Het is een nieuw sprookje, dat zich afspeelt in de stad. In een ogenschijnlijk alledaagse setting gebeuren magische dingen.”

Het is geen doorsneesprookje over een meisje dat van de eerste de beste prins slappe knieën krijgt. Actrice Cherella Gessel speelt Angel in Pavements of Gold en zij benadrukt haar zelfstandigheid.

Verkenning

“In de meeste sprookjes met een meisje in een hoofdrol staat haar leven in het teken van de man,” zegt Gessel. “Een prins op wie ze haar hele leven wacht, tot hij haar wakker kust. Maar Angel wacht op niemand. In plaats daarvan gaat ze juist op verkenning, omdat ze meer wil leren over zichzelf.”

Volgens haar zullen meisjes van nu zich beter herkennen in Angel dan in Roodkapje of ­Assepoester. “Angel zou nooit wijken voor een angstaanjagend bos, of een schoen die niet past. Ze is moedig en deinst voor niemand ­terug. Angel is zelfs een beetje ondeugend. Ze maakt een handstand als ze iets van de grond wil pakken en ze spijbelt een hele dag van school om de antwoorden die ze zoekt te vinden.”

Door die combinatie van moed en eigenzinnigheid past volgens Ten Cate een vergelijking met een fabelachtig figuur. “Angel is een eigentijdse Pippi Langkous, maar dan beleefd en uit de Bijlmer. Ze is even dapper en eigengereid, net als de Zweedse roodharige kapiteinsdochter.”

Bijlmer

Angels zoektocht vindt plaats in Zuidoost. Dat wordt onder meer duidelijk uit tekeningen gemaakt door illustrator Brian Elstak, die geprojecteerd worden op het decor.

“De stripachtige, aquarelachtige illustraties verwijzen allemaal naar plekken in de Bijlmer, zoals het Anton de Komplein of een metro­station,” zegt Ten Cate.

De Bijlmer is slechts de arena, waarin het sprookje zich afspeelt. Volgens Ten Cate staat een universele vraag centraal: “Wil je de waarheid kennen, ook als die minder leuk is?”

Levend standbeeld

Een antwoord komt bij een van de meest tekenende ontmoetingen in het verhaal, zegt Ten Cate. “Op een gegeven moment ontmoet Angel een tot leven gekomen standbeeld van de Surinaamse verzetsstrijder Anton de Kom. Zijn levensmissie was Suriname onafhankelijk maken, maar hij stierf in de Tweede ­Wereldoorlog en maakte de bevrijding zelf niet meer mee.”

Het standbeeld spreekt Angel toe. “Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik hetzelfde gedaan.”

De sprekende Anton de Kom is een van de vele figuren die Angel helpen in haar zoektocht. Aan het einde van de voorstelling ontmoet ze de geheime tekenaar, maar ze laat het voor wat het is. Ze keert terug naar haar vader en naar school en neemt haar reis met zich mee.

En dat is volgens Gessel ook een van de belangrijkste lessen die het publiek, jong en oud, uit de voorstelling kan trekken. “Er is altijd ruimte om te zoeken in jezelf en om dingen te weten te ­komen, of die nou leuk zijn of niet. Durf te ­blijven zoeken en wees moedig.”

Pavements of Gold (8+) gaat morgen in première in het Bijlmer Parktheater en is daar te zien tot en met 31 mei. En van 2 tot en met 10 juni in De Krakeling. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden