Plus

Paul Verhoeven: 'Misschien zijn de Fransen toch niet zo nationalistisch'

Elle van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven, gemaakt met Frans geld en een overwegend Franse crew, is de Franse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Paul Verhoeven: 'Ik voel me zeer gerespecteerd' Beeld ANP/KIPPA

"Ik ben buitengewoon aangenaam verrast," zegt Verhoeven (78) over de telefoon. "Ik werd net gebeld door mijn producent Saïd Ben Saïd, het is officieel. Even daarvoor werd ik gefeliciteerd door een vriend uit LA, en ik heb net ook al een heel vriendelijke mail gekregen van Martin Koolhoven."

Dat Frankrijk heeft besloten Verhoevens Elle in te sturen voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, moet een moeilijke beslissing voor de Fransen zijn geweest, denkt Verhoeven.

Franse productie
"Een Nederlandse regisseur, een Nederlandse editor, een Amerikaanse scenarist, een Engelse componist... Misschien zijn de Fransen helemaal niet zo nationalistisch als veel mensen denken."

De regels van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences schrijven voor dat de creatieve controle van de film grotendeels in handen was van burgers of inwoners van het indienende land. Op het festival van Cannes, waar de film dit voorjaar in wereldpremière ging, werd Elle ook aangemerkt als Franse productie.

De keuzecommissie van het Centre national du cinéma had ook Frantz van François Ozon, Les innocentes van Anne Fontaine of Cézanne et moi van Danièle Thompson kunnen insturen.

"Die films heb ik niet gezien", zegt Verhoeven. "Maar ze moeten hebben gedacht dat Elle meer kans maakt. Ik voel me zeer gerespecteerd. Het moet hebben geholpen dat ik de film in het Frans heb geregisseerd. Dat vonden ze misschien wel sympathiek, dat ik, een Nederlander met een lange carrière in Hollywood, aldoor Frans heb gesproken op de set."

Stoutmoedig
Verhoeven - wiens Turks Fruit het in 1974 tot een nominatie in dezelfde categorie schopte - heeft geen idee hoe zijn kansen liggen tussen films als Fuocoammare (Francesco Rosi, Italië), Tony Erdmann (Maren Ade, Duitsland), Juste la fin du monde (Xavier Dolan, Canada) en Tonio van Paula van der Oest, de Nederlandse inzending.

"Ik denk dat er een gerede kans is dat Isabelle Huppert wordt genomineerd als beste actrice. Wat zij heeft gedaan is buitengewoon stoutmoedig. Ja, dat zei ik voor Cannes ook al, maar een jury is een jury. Nu wordt er gestemd door acteurs; ik hoop dat die wel zien hoe goed Isabelle is."

Hoe Verhoeven, die lid is van de Academy, zelf gaat stemmen, weet hij nog niet. "Ik weet eigenlijk niet eens of ik in deze categorie mág stemmen." Laconiek: "Dat merk ik wel als ik mijn stembiljet ontvang."

Lees ook: Elle van Paul Verhoeven zeker geen smakeloos verkrachtingsdrama **** [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden