Plus

Paul Groot overtuigt net niet in musical You're the Top

Het orkest van Ed Boekee is in topvorm bij de geweldige songs. Het script van Pieter van de Waterbeemd fladdert chronologisch alle kanten op, maar dat is geen enkel ­bezwaar.

You're the Top Beeld Ben van Duin

Soms is een voorstelling zo ongelooflijk mooi dat die 22 jaar later nog haarscherp op je netvlies staat.

Dat is het geval met You're the Top over de Amerikaanse songwriter Cole Porter met de briljante Willem Nijholt in de hoofdrol. Ook Paul Groot zat 22 jaar geleden in de zaal en werd van zijn stoel geblazen door Nijholt.

Nu is Groot zelf de spil in de remake van de voorstelling. Dat is een lastige opgave, waar hij niet helemaal is uitgekomen.

Amputatie
We treffen Porter aan op 31 maart 1958 in zijn buitenhuis. De gasten die hij elk weekend in huis haalt om de verveling te bestrijden, hebben allemaal afgezegd. Ze zijn Porters cynische commentaar en onbeschofte gedrag zat. Porter weet zich met die leegte geen raad en vraagt (beveelt) zijn bediende/verzorger met hem te dineren.

Het wordt een dramatisch avond. Niet alleen omdat Porter wordt geconfronteerd met spoken uit het verleden, maar ook omdat hij hoort dat zijn beide benen moeten worden geamputeerd.

De dertig operaties na een ongelukkige val van zijn paard, waardoor hij vele jaren ondraaglijke pijn heeft gehad, hebben niet geholpen.

Arrogante dandy
Porter is een briljante tekstdichter/­componist van meer dan 2000 liedjes, waaronder klassiekers als In the Still of the Night, Let's Misbehave, Too Darn Hot, Night and Day en Don't Fence Me In. Zijn teksten zitten vol vernuftig binnenrijm en subtiel verborgen erotische toespelingen en zijn melodieën hebben altijd een onverwachte wending.

Zijn homoseksualiteit verbergt hij voor de buitenwereld door de steenrijke, vrijgevochten Linda Lee Thomas te trouwen, die hij in zijn favoriete stad Parijs heeft ontmoet.

Je kunt de verantwoordelijken voor de casting helemaal begrijpen dat ze bij de veelzijdige Groot zijn uitgekomen. Toch heeft hij het voor de pauze, als de nadruk ligt op het uitbundige leven in Parijs, niet helemaal te pakken. Er is onbedoeld afstand, alsof er gaasdoek tussen het podium en de zaal hangt. Het lijkt alsof Groot te hard probeert om de arrogante dandy te zijn, waardoor het allemaal net niet overkomt.

Meer zelfvertrouwen
Marcel Jonker als zijn zakelijke vriend Monty en Jochem Smit als zijn verzorger Bobby zitten meer comfortabel in hun rol. Ook het orkest van Ed Boekee is in topvorm bij de geweldige songs die heel secuur door het verhaal zijn gestrooid. Het script van Pieter van de Waterbeemd fladdert chronologisch alle kanten op, maar dat is geen enkel ­bezwaar.

Na de pauze, als het drama door de val van het paard, het overlijden van zijn vrouw en de verwijdering tussen Porter en zijn enige echte vriend (waarbij Porter zich behoorlijk bekrompen toont), zijn leven vergalt, komt Groot veel levensechter over. Ook in de liedjes straalt hij dan meer zelfvertrouwen uit.

Hoogtepunt is echter de intens ingehouden versie van Miss Otis Regrets door Jochem Smit als Porter er aan het eind van de avond verloren bijzit.

You’re the Top

Door American Songbook Productions
Gezien 22/1, Stadsschouwburg Utrecht
Te zien tournee; 13/2, De Meervaart; 24-29/4, DeLaMar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden