Passenger: opnieuw hartzeer en verloren liefdes, weinig progressie

Passenger, Songs for the Drunk and the Broken-Hearted. Beeld
Passenger, Songs for the Drunk and the Broken-Hearted.

Martin Garrix vierde onlangs dat een van zijn songs op Spotify een miljard streams had verzameld. Let Her Go van Mike Rosenberg (36) alias Passenger passeerde die grens al in oktober 2019 en heeft er sindsdien alweer een kleine 300 miljoen streams bij. Het nummer is daarmee simpelweg een van de populairste songs van het afgelopen decennium. De twee akoestische gitaren, een bescheiden drum en de licht geknepen, fluisterstem van Rosenberg waren genoeg om de intieme kampvuursfeer te scheppen die Let Her Go geschikt maakte voor radiostations over de hele wereld.

Het lied stond op het album All the Little Lights uit 2012. Inmiddels is Rosenberg al weer acht (!) albums verder. Toch is er op Songs for the Drunk and the Broken Hearted weinig progressie te noteren. Rosenberg blijft tokkelen op zijn gitaar en zingen over hartzeer en verloren liefdes. En hij bewijst nog maar eens dat zijn grote hit geen toevalstreffer is. Hij is een vaardige songsmid die niet bang is het grensgebied tussen emotie en sentimentaliteit te verkennen.

Een megahit als Let Her Go staat er – al wiegt Nothing Aches Like a Broken Heart prachtig – niet op zijn twaalfde studiowerk. Wel houdt hij een mooie traditie in ere. Opnieuw schenkt hij de opbrengst van de verkoop weg aan een goed doel, dit keer de bestrijding van ontbossing.

Pop

Passenger
Songs for the Drunk and the Broken-Hearted