Plus

Parade van Oscarfavorieten op filmfestival van Venetië

Het oudste filmfestival ter wereld, dat morgen begint, maakt ook dit jaar zijn reputatie waar als hofleverancier van Oscarfavorieten. Welke titels zijn op deze editie de kanshebbers?

Lady Gaga zingt zich naar een sterrenstatus, Bradley Cooper is op weg naar de goot

Bekroonde films als The Shape of Water, Three Billboards en La La Land beleefden hun wereldpremière op eerdere edities van het filmfestival van Venetië.

Maakt Lady Gaga als filmactrice net zo veel indruk als zangeres met een altijd overrompelende podiumact? Deze vraag wordt deze week beantwoord op het Italiaanse festival als daar haar eerste speelfilm A Star is Born in wereldpremière gaat.

De geruchten over een uitstekend acteer­debuut gonzen al een tijdje in Hollywood. Lady Gaga hoeft voor haar rol niet ver van huis wat inlevingsvermogen betreft. Zij vertolkt een beginnende zangeres die ontdekt wordt door een drankzuchtige countryster, gespeeld door Bradley Cooper, die de film ook regisseerde.

A Star is Born
Met haar rol treedt Lady Gaga in de voetsporen van illustere voorgangers als Judy Garland, Barbra Streisand en Janet Gaynor. Die laatste speelde in 1937 de rol toen de eerste versie van A Star is Born werd gemaakt. De film met Gaga is de vierde variatie op het verhaal over een opkomende ster die haar ontdekker overvleugelt.

Behalve A Star is Born heeft Venetië nog meer Oscarfavorieten in huis, vooral met een historische achtergrond. The Favourite (hoofdrollen: Rachel Weisz en Emma Stone) is het eerste kostuumdrama van de Griekse regisseur Giorgos Lanthimos, die eerder met The Lobster en The Killing of a Sacred Deer indruk maakte.

Met deze film over de machtsstrijd tussen twee vrouwen aan het Engelse hof in de 18de eeuw kan hij voor het eerst een breed publiek aanspreken.

Mens en maan
Biografische speelfilms doen het altijd goed bij de Oscarverkiezing. Venetië heeft twee interessante kandidaten in de aanbieding: First Man en At Eternity's Gate. De eerste film, gemaakt door La La Land-regisseur Damian Chazelle, volgt astronaut Neil Armstrong (Ryan Gos­ling) in zijn missie om als eerste mens op de maan te landen.

At Eternity's Gate is de zoveelste speelfilm over Vincent van Gogh. Het is deze keer regisseur, schilder en muzikant Julian Schnabel die inzoomt op het leven van Van Gogh in Arles.

Uitgangspunt vormt het schilderij Op de drempel van de eeuwigheid uit 1890 van een bedroefde man die bij een haardvuur met zijn hoofd in zijn handen zit. De pose is vaak gebruikt om depressies te illustreren. Van Gogh wordt gespeeld door Willem Dafoe.

Bloedbad
Geschiedenis speelt ook een belangrijke rol in de film van Mike Leigh over het bloedbad in Manchester uit 1819 in diens film Peterloo. Een demonstratie om het kiesstelsel te hervormen werd toen bloedig uiteen geslagen door de Britse cavalerie, een gebeurtenis die veel invloed had op de Engelse samenleving.

In tegenstelling tot het filmfestival van Cannes heeft Venetië wel een goede band met streamingdienst Netflix. Deze editie profiteert zonder meer van de heibel tussen het Franse festival en de abonneezender.

Zo mag in Venetië wel The Other Side of the Wind van Orson Welles worden vertoond. De film, daterend uit de jaren zeventig, is nu pas beschikbaar voor vertoning na een lange voorgeschiedenis met problemen over de financiering. Een van de thema's in de film is een parodie op pretentieuze filmmakers uit de jaren zeventig, onder wie Michelangelo Antonioni.

Bioscooprelease
Uit de stal van Netflix komen verder een nieuwe western van de gebroeders Joel en Ethan Coen, The Ballad of Buster Scruggs, en Roma, de nieuwe film van regisseur Alfonso Cuaron. Venetië kent hem van de presentatie van het ruimteavontuur Gravity.

Al deze Netflixfilms kunnen in principe meedingen naar de Oscars. Zeker omdat Netflix ervoor zal zorgen dat deze titels een beperkte bioscooprelease in Amerika krijgen, wat een voorwaarde is om genomineerd te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden